Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2017-08-08
autor artykułu: administrator
2017.08.08. Stanowisko PZL w sprawie projektu rozporządzenia MEN z dn. 17.07.2017 r.

Komisja Oświaty ZG PZL opracowała opinię związku dotyczącą projektu rozporządzenia MEN z dnia 17 lipca 2017 roku zmieniającego rozporządzenie  w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych o treści:


Szanowna Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej

OPINIA POLSKIEGO ZWIĄZKU LOGOPEDÓW

W sprawie:

projektu Rozporządzenia MEN z dnia 17 lipca 2017 roku zmieniającego rozporządzenie  w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych

Stanowisko PZL:

Polski Związek Logopedów wnioskuje o uzupełnienie Rozporządzenia o:

  • zapis określający normy czasowe dla bezpośrednich form pomocy psychologiczno - pedagogicznej świadczonej przez specjalistów poradni psychologiczno -pedagogicznych,
  • zapis wyszczególniający specjalności logopedów zatrudnianych w poradniach psychologiczno - pedagogicznych: neurologopedów i surdologopedów.

Proponujemy uzupełnienie § 8 o zamieszczenie ustępu nr 3 o treści;

,,3. Indywidulne i grupowe zajęcia terapeutyczne planowane są w wymiarze 45-60 minut tygodniowo lub w wymiarze określonym przez specjalistę udzielającego bezpośredniej formy pomocy"

oraz o następujące  rozszerzenie treści § 15.1 lub § 15.2.:

§ 15.1. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów;

1) psychologów,

2) pedagogów, w tym: pedagogów specjalnych/tyflopedagogów/surdopedagogów,

3) logopedów, w tym: neurologopedów i surdologopedów,

4) doradców zawodowych.

lub

§ 15.2. Zadania poradni w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy oraz neurologopedów, surdologopedów, pedagogów specjalnych, surdopedagogów, tyflopedagogów oraz neuropsychologów.

 

Uzasadnienie § 8.3.:

Brak dookreślenia w aktach prawnych czasu trwania zajęć terapeutycznych w poradniach skutkuje organizowaniem nienormatywnych, niezgodnych ze standardami pomocy logopedycznej terapii logopedycznych, to znaczy trwających do 0,5 godziny, bez zapewnienia przerw, koniecznych na przeorganizowanie warsztatu pracy.

(Standardy postępowania logopedycznego ogłoszono w: ,,Logopedia", Tom 37. Polskie Towarzystwo Logopedyczne, 2008).

Przy wysokim zapotrzebowaniu na terapię logopedyczną i niskiej  liczbie logopedów zatrudnianych w poradniach - pracodawcy ograniczają czas trwania terapii logopedycznej, uzasadniając to faktem, że czasu trwania terapii nie zapisano w prawie oświatowym.

Pracodawcy osiągają w ten sposób istotne dla nich cele instytucjonalne - podnoszenie wskaźników ilościowych, co przekłada się na pomoc świadczoną formalnie, lecz w konsekwencji o niższej jakości.

W szkołach i przedszkolach oraz innych placówkach oświatowych określono czas trwania zajęć logopedycznych - 60 minut, a w aktualnym projekcie 45 minut (projekt Rozporządzenia MEN z dnia 20. 04. 2017 roku w sprawie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach), zatem należy go określić także dla poradni.

Ze względu na indywidulany charakter terapii w poradniach i potrzebę modyfikowania czasu trwania terapii w odniesieniu do takich czynników, jak: etap terapii, możliwości psychofizyczne dzieci/uczniów oraz możliwości organizacyjne rodziców, wskazane jest poza określeniem norm czasowych (do 1 godziny) uwzględnienie także możliwości ich modyfikowania przez specjalistę, jako osobę, która określa warunki do realizacji celów realizowanej formy pomocy. Nieuzasadnione jest narzucanie specjalistom ograniczonego czasu trwania terapii przez organy prowadzące lub dyrektorów, co umożliwiają aktualne przepisy prawa.

Ujednolicenie standardu pomocy logopedycznej, który umożliwi również realizowanie spójnych programów praktyk studenckich, poprawi jakość świadczonej pomocy logopedycznej oraz osiąganie celów terapeutycznych, zakładanych efektów terapii, istotnych dla odbiorców pomocy logopedycznej - dzieci, uczniów, rodziców oraz nauczycieli.


Uzasadnienie § 15. 1 lub § 15. 2.:

Uzupełnienie w Rozporządzeniu informacji o specjalistach realizujących zadania poradni istotnie ułatwi dostęp do neurologopedów, surdologopedów dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom. Wzrośnie także świadomość organów prowadzących oraz dyrektorów o potrzebie zatrudniania wymienionych specjalistów. Współczesna logopedia umożliwia efektywne udzielanie pomocy poprzez systematyczne podnoszenie kompetencji, więc zapis o specjalnościach logopedycznych może stanowić czynnik motywujący do podnoszenia kompetencji przez logopedów w tych obszarach.

Niniejsze wnioski Polski Związek Logopedów przekazał wcześniej do MEN podczas organizowanych debat, w pismach oraz w ramach konsultacji publicznych zapewnionych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu: „Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej. Standardy poradni psychologiczno-pedagogicznych". W opracowanych standardach przekazanych do konsultacji publicznych przez ORE zapisano w obszarze organizacji  dla wymiaru: Zasoby kadrowe umożliwiają profesjonalne świadczenie usług - wskaźnik: „Przestrzegane są normy czasowe dla poszczególnych form pomocy" (źródło: https://www.ore.edu.pl/attachments/article/7185/standardy-funkcjonowania_ppp_01-12-16.pdf)

Prosimy o uwzględnienie naszych wniosków.


opracowanie:
Komisja Oświaty ZG PZL

 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.