data publikacji: 2018-05-07
autor artykułu: Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz
25. numer Forum Logopedy: Kompleksowa diagnoza SLI podstawą skutecznej terapii.
Redaktorki merytoryczne, p. Elżbieta Drewniak-Wołosz oraz p. Anna Paluch tak zapraszają do zapoznania się z materiałem zawartym
w numerze:
"Dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji stanowią dość liczną,
a zarazem zróżnicowaną wewnętrznie grupę. Kontrowersji związanych
z tym zaburzeniem jest wiele, zarówno wśród teoretyków, jak i praktyków. Począwszy od wielu niejasności związanych z terminologią, poprzez wątpliwości dotyczące zakresu i rodzaju patologicznych objawów, mechanizmów zaburzenia, a kończąc na sposobach diagnozowania dzieci dotkniętych tym zaburzeniem, poruszamy się w obszarze dość trudnych zagadnień.
Istotą niedokształcenia mowy o typie afazji jest obniżony poziom sprawności językowej. Przyjmuje się, że objawy specyficznych zaburzeń
w rozwoju mowy i języka dotyczą przede wszystkim aspektu leksykalno-gramatycznego. Naszym zdaniem, równie istotne są trudności w zapamiętywaniu wzorca słuchowo-ruchowego wyrazu, których skutkiem są różnego rodzaju zniekształcenia powtarzanego, a tym bardziej samodzielnie wypowiadanego słowa. Wiemy też, iż objawom specyficznym, związanym
z samą mową i sprawnością językową, towarzyszą objawy niespecyficzne, które powinny zostać rozpoznane w procesie diagnozy i uwzględnione
w procesie terapii.
W prezentowanym obecnie numerze pisma przedstawiamy artykuły dające szeroką perspektywę spojrzenia na specyficzne zaburzenia w rozwoju językowym oraz sytuację dziecka afatycznego w procesie wielokierunkowej diagnozy i terapii. Zaprosiłyśmy do współpracy przedstawicieli róznych dyscyplin, nie tylko logopedów, ale też psychologów i pedagogów. Interesujące są ich, wynikające z własnego doświadczenia, refleksje dotyczące róznych form terapii wspomagającychlogopedyczną pracę
z dzieckiem afatycznym.
W zaprezentowanych artykułach mogą Państwo prześledzić wnikliwe opisy trudności dzieci oraz przyjęte przez terapeutów indywidualne sposoby postepowania. Inspirujące są też gotowe scenariusze zajęć
do wykorzystania w terapii logopedycznej.
Zapraszamy do lektury. Mamy nadzieję, że wiedza i pasja autorów pozwolą na lepsze zrozumienie zaburzenia opisywanego w tym numerze."
Zawartość numeru:
Zajęcia z pomysłem
Scenariusz 1 Zajęć dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
z niedokształceniem mowy o typie afazji - Katarzyna Noster-Tryba
Scenariusz 3 zajęć dla dzieci z afazją oraz innymi dysfunkcjami mowy, wspierające rozwój emocjonalno-społeczny - Alicja Pałac-Nożewska
Scenariusz 2 Zajęć dla dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji mieszanej z przewagą zaburzeń percepcyjnych - Marta Janikowska
Z praktyki logopedy
Dziecko z głęboką postacią niedokształcenia mowy o typie afazji mieszanej z przewagą motorycznej w procesie diagnozy i terapii - Izabela Jackowska
Dziecko afatyczne - Anna Paluch
„Co tu jest przeczytane?" - Jadwiga Polakiewicz, Katarzyna Komar
Współpraca z...
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci afatycznych
- Jadwiga Polakiewicz
Współpraca z...
Bębny djembe w procesie terapeutycznym - Szymon Rozmus
Dzieci z zaburzeniami rozwoju językowego - Katarzyna Tomsia
Matematyka u afatyka - Marta Masłowska
Temat numeru
Kompleksowa diagnoza SLI podstawą skutecznej terapii - Anna Skoczek
Metody terapii
Logopeda wobec zaburzeń systemu językowego w niedokształceniu mowy o typie afazji - Elżbieta Drewniak-Wołosz
Neuroterapia a niedokształcenie mowy o typie afazji - Beata Tchorzewska
Rola muzyki w rozwoju mowy dziecka - dr Agnieszka Sojka, Katarzyna Świątkowska