Publikacje:

foldery do pobrania

 
Natalia Kania-Majzel
Rola wiedzy z zakresu nauk biologiczno-medycznych w pracy nauczyciela logopedy
Szymon Rozmus, Małgorzata Karakuszka-Baran
Terapeutyczna moc zajęć grupowych dla osób z afazją
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2018-05-07
autor artykułu: Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz
25. numer Forum Logopedy: Kompleksowa diagnoza SLI podstawą skutecznej terapii.


Redaktorki merytoryczne, p. Elżbieta Drewniak-Wołosz oraz p. Anna Paluch tak zapraszają do zapoznania się z materiałem zawartym
w numerze:

"Dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji stanowią dość liczną,
a zarazem zróżnicowaną wewnętrznie grupę. Kontrowersji związanych
z tym zaburzeniem jest wiele, zarówno wśród teoretyków, jak i praktyków. Począwszy od wielu niejasności związanych z terminologią, poprzez wątpliwości dotyczące zakresu i rodzaju patologicznych objawów, mechanizmów zaburzenia, a kończąc na sposobach diagnozowania dzieci dotkniętych tym zaburzeniem, poruszamy się w obszarze dość trudnych zagadnień.

Istotą niedokształcenia mowy o typie afazji jest obniżony poziom sprawności językowej. Przyjmuje się, że objawy specyficznych zaburzeń
w rozwoju mowy i języka dotyczą przede wszystkim aspektu leksykalno-gramatycznego. Naszym zdaniem, równie istotne są trudności w zapamiętywaniu wzorca słuchowo-ruchowego wyrazu, których skutkiem są różnego rodzaju zniekształcenia powtarzanego, a tym bardziej samodzielnie wypowiadanego słowa. Wiemy też, iż objawom specyficznym, związanym
z samą mową i sprawnością językową, towarzyszą objawy niespecyficzne, które powinny zostać rozpoznane w procesie diagnozy i uwzględnione
w procesie terapii.

W prezentowanym obecnie numerze pisma przedstawiamy artykuły dające szeroką perspektywę spojrzenia na specyficzne zaburzenia w rozwoju językowym oraz sytuację dziecka afatycznego w procesie wielokierunkowej diagnozy i terapii. Zaprosiłyśmy do współpracy przedstawicieli róznych dyscyplin, nie tylko logopedów, ale też psychologów i pedagogów. Interesujące są ich, wynikające z własnego doświadczenia, refleksje dotyczące róznych form terapii wspomagającychlogopedyczną pracę
z dzieckiem afatycznym.

W zaprezentowanych artykułach mogą Państwo prześledzić wnikliwe opisy trudności dzieci oraz przyjęte przez terapeutów indywidualne sposoby postepowania. Inspirujące są też gotowe scenariusze zajęć
do wykorzystania w terapii logopedycznej.

Zapraszamy do lektury. Mamy nadzieję, że wiedza i pasja autorów pozwolą na lepsze zrozumienie zaburzenia opisywanego w tym numerze."

Zawartość numeru:

Zajęcia z pomysłem

Scenariusz 1 Zajęć dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
z niedokształceniem mowy o typie afazji - Katarzyna Noster-Tryba

Scenariusz 3 zajęć dla dzieci z afazją oraz innymi dysfunkcjami mowy, wspierające rozwój emocjonalno-społeczny - Alicja Pałac-Nożewska

Scenariusz 2 Zajęć dla dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji mieszanej z przewagą zaburzeń percepcyjnych - Marta Janikowska

 

Z praktyki logopedy

Dziecko z głęboką postacią niedokształcenia mowy o typie afazji mieszanej z przewagą motorycznej w procesie diagnozy i terapii - Izabela Jackowska

Dziecko afatyczne - Anna Paluch

„Co tu jest przeczytane?" - Jadwiga Polakiewicz, Katarzyna Komar

 

Współpraca z...

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci afatycznych
- Jadwiga Polakiewicz


Współpraca z...

Bębny djembe w procesie terapeutycznym - Szymon Rozmus

Dzieci z zaburzeniami rozwoju językowego - Katarzyna Tomsia

Matematyka u afatyka - Marta Masłowska

 

Temat numeru

Kompleksowa diagnoza SLI podstawą skutecznej terapii - Anna Skoczek

 

Metody terapii

Logopeda wobec zaburzeń systemu językowego w niedokształceniu mowy o typie afazji - Elżbieta Drewniak-Wołosz

Neuroterapia a niedokształcenie mowy o typie afazji - Beata Tchorzewska

Rola muzyki w rozwoju mowy dziecka - dr Agnieszka Sojka, Katarzyna Świątkowska

 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.