data publikacji: 2020-03-22
autor artykułu: Ewa Małachowska
Organizacja czasu pracy w okresie czasowego zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach
Szanowni Państwo, drodzy logopedzi!
Mija pierwszy tydzień, w którym zawieszono zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w budynkach przedszkoli i szkół. Polski Związek Logopedów aktywnie działa na rzecz zapewnienia logopedom bezpiecznych warunków pracy w okresie pandemii.
Wystosowaliśmy w tej sprawie pisma do Premiera i Ministrów, Wojewodów, linki do pism zamieściliśmy na stronie Polskiego Związku Logopedów.
Obecna sytuacja, bez względu na to gdzie jesteśmy zatrudnieni, to nie urlop, a konieczność przestawienie się na inny sposób prowadzenia terapii logopedycznej.
Zmieniony sposób prowadzenia zajęć logopedycznych w szkołach, przedszkolach i placówkach wymaga od nas zaplanowania innej organizacji i ewidencjonowania czasu pracy oraz dokonania zmian w zaplanowanej terapii.
1. Organizacja i ewidencjonowanie czasu pracy w placówkach, które zawiesiły zajęcia dydaktyczno-wychowawcze:
Organizacja pracy i ewidencjonowanie jej przebiegu możliwa jest przy wykorzystaniu:
e -dzienników, możliwości połączeń min. przy użyciu komunikatorów np. skype, poczty internetowej, Facebook'a, telefonu i innych dostępnych Państwu i rodzicom.
a) Prowadzenie zajęć w systemie grup terapeutycznych tj, łączenia się z daną grupą np. na Facebook'u lub w przypadku zajęć indywidualnych realizowanych np. w ramach WWR, czy rewalidacji z określonym pacjentem/rodzicem. Czas połączenia jest ewidencjonowany, należy go tylko archiwizować. Przy korzystaniu z Facebook'a, tworzenia grup na Facebook'u - terapeuci widzą, kto jest zalogowany, pacjenci widzą nas, nagranie sesji terapeutycznej można zachować.
b) Ta sama zasada ewidencjonowania dotyczy rozmów telefonicznych.
c) Poczta elektroniczna - przygotowanie, przesłanie i ewidencjonowanie konspektów zajęć terapeutycznych, z dokładnym opisem przebiegu zajęcia, czasu jego trwania. Korespondencja jest archiwizowana.
Terapia
Trudnością, którą musimy uwzględniać, jest brak możliwości kontroli poprawności wykonywanych zadań i o ile ćwiczenia bazujące na percepcji słuchowej, wzrokowej oraz ćwiczenia oddechowe powinny być wykonane prawidłowo, to już ćwiczenia artykulatorów wymagają od nas wyraźnej instrukcji, i o ile to możliwe, lepiej prowadzić je z wykorzystaniem kamery.
W przypadku dyslali, ale nie tylko, największą trudnością będzie ocena przez rodzica, czy dana głoska, w izolacji, sylabie czy określonej pozycji w wyrazie będzie realizowana normatywnie. Podobnie trudne do oceny poprawności wykonania może okazać się dla rodzica np. wyrażenie dźwiękonaśladowcze.
W związku z tym można rozważyć zmianę w programie zaplanowanej terapii i prowadzić ćwiczenia utrwalające osiągnięte umiejętności, bez wprowadzania kolejnych etapów terapii np. głosek do wywołania, które mieliśmy zaplanowane.
Logopedzi- logopedom, praktycy-praktykom
Mając na uwadze te i inne przytaczane przez Państwa uwagi - łącznie ze wskazaniem, że w sieci jest bardzo dużo nieprawidłowych metodycznie propozycji ćwiczeń logopedycznych, po konsultacji z zarządem oddziału Kujawsko-Pomorskiego Polskiego Związku Logopedów proponujemy wznowienie cyklu Logopedzi-logopedom, praktycy-praktykom i przesyłanie: propozycji zajęć, pomocy logopedycznych do wykonania w domu, programów ćwiczeń, filmów terapeutycznych oraz sprawdzonych linków do materiałów już istniejących w sieci, w celu udostępnienia na stronie FB PZL oddział kujawsko-pomorski.
Materiały, które chcecie Państwo udostępnić proszę przesyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl
Przesyłane materiały są Państwa dziełem autorskim i jako takie, prosimy o ich podpisanie i zawarcie formułki, że wyrażacie Państwo zgodę na ich opublikowanie na stronie FB PZL oddział kujawsko-pomorski. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy sobie wzajemnie przeorganizować, a w zasadzie zorganizować na nowo terapię logopedyczną prowadzoną zdalnie.
Z pozdrowieniami i życzeniami zdrowia oraz wytrwałości w tym trudnym czasie
Ewa Małachowska
Przewodnicząca Polskiego Związku Logopedów