data publikacji: 2021-10-08
autor artykułu: Milena Stasiak
2021.10.08. opinia PZL ws. propozycji MEiN dot. pragmatyki zawodowej nauczyciela
Polski Związek Logopedów zajął stanowisko w sprawie propozycji Ministerstwa Edukacji i Nauki dot. pragmatyki zawodowej nauczyciela.
Całość propozycji: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/nauczyciel-dla-ucznia--zmieniamy-status-zawodowy-nauczyciela
Treść pisma:
2021.10.08. stanowisko PZL ws. komunikatu MEiN.pdf [89.6Kb]
OPINIA POLSKIEGO ZWIĄZKU LOGOPEDÓW
w sprawie:
Komunikatu Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 21.09. 2021 roku, dotyczącego propozycji zmian
w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli
Stanowisko PZL:
Zarząd Główny Polskiego Związku Logopedów po odbyciu konsultacji w środowisku logopedów - specjalistów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz analizie proponowanego modelu zmian w obszarach systemu wynagradzania, czasu pracy nauczycieli oraz awansu zawodowego, przekazuje następujące wnioski:
1. Polski Związek Logopedów popiera negatywną opinię reprezentatywnych związków zawodowych ws. propozycji MEiN, które dotyczą zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli.
2. Polski Związek Logopedów wnioskuje o utrzymanie dotychczasowego pensum w wymiarach:
- 20 godzin dla nauczycieli-logopedów zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- do 22 godzin dla nauczycieli-logopedów zatrudnionych w placówkach oświatowych;
- pozostawienie dotychczasowego wymiaru pensum dla pozostałych nauczycieli oraz nauczycieli-specjalistów.
3. Polski Związek Logopedów negatywnie opiniuje projektowane zmiany wprowadzające kolejne specjalizacje w ramach awansu zawodowego nauczycieli po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego.
Logopedzi jako grupa zawodowa uzyskują specjalizacje w zakresie neurologopedii lub surdologopedii, co obecnie zupełnie nie przekłada się na wzrost ich wynagrodzenia:
- wnioskujemy zatem o dodatek do wynagrodzenia w ramach posiadanej specjalizacji neurologopedy lub/i surdologopedy, związanych z wykonywanym zawodem nauczyciela-logopedy, tj. oprócz zaszeregowania związanego zposiadanym stopniem awansu wzawodzie nauczyciela;
- analogicznie wnioskujemy o dodatek do wynagrodzenia dla nauczycieli specjalistów, nauczycieli przedmiotów, nauczycieli przedszkoli oraz innych nauczycieli, którzy legitymują się dodatkowymi kwalifikacjami zdobywanymi wramach studiów podyplomowych poza kwalifikacjami kierunkowymi, oprócz zaszeregowania związanego z posiadanym stopniem awansu w zawodzie nauczyciela.
4. Polski Związek Logopedów wnioskuje o realny wzrost wynagrodzeń uwzględniający inflację w wymiarze postulowanym przez reprezentatywne związki zawodowe.
Przewodnicząca PZL
/-/ Ewa Małachowska
Do wiadomości:
1. Rada Poradnictwa
2. Związek Nauczycielstwa Polskiego
3. a/a