Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2022-02-19
2022.02.17. stanowisko Zarządu Oddziału Małopolskiego PZL ws. projektu ustawy o niektórych zawodach medycznych


Kraków, dn.17.02.2022 r.


Ministerstwo Zdrowia
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa


Szanowni Państwo,

Oddział Małopolski Polskiego Związku Logopedów z wieloletnim doświadczeniem w działaniach na rzecz środowiska logopedów, w odpowiedzi na projekt ustawy o niektórych zawodach medycznych z dnia 20.01.2022 r. zgłasza następujące uwagi:


Do Rozdziału 1, Art. 1

Ustawa o zawodzie logopedy powinna być osobną ustawą. Wynika to z interdyscyplinarnego charakteru nauki, która łączy w sobie wiedzę medyczną, językoznawczą, psychologiczną, pedagogiczną oraz dotyczącą szeroko rozumianych zaburzeń języka, komunikacji oraz funkcji prymarnych pacjenta. Uważamy, że połączenie w jednej ustawie zawodów, które mają odmienne ścieżki kształcenia, zakresy obowiązków i obszary pracy, przyniesie szkodę połączonym, naszym zdaniem przypadkowo, profesjom.

Proponujemy utworzenie Samorządu Zawodowego / Izby Logopedycznej reprezentującej środowisko logopedów.


Do Rozdziału 3, Art. 10

Musi zostać przeformułowany na rzecz zawodu logopedy zajmującego się profilaktyką, diagnozą i terapią logopedyczną w odniesieniu do funkcji prymarnych, umiejętności językowych oraz komunikacyjnych.


Do Rozdziału 4, Art. 19

Kształcenie podyplomowe - w przypadku logopedów specjalizacyjne - jest prowadzone w dyskryminujący sposób i utrudniający jednakowy dostęp wszystkim słuchaczom. Nie ma zgody na to, aby specjalizację z neurologopedii można było realizować tylko w jednym miejscu Polski, które uzurpuje sobie do tego prawo. Specjalizacja neurologopedyczna powinna być dostępna w równym stopniu dla wszystkich logopedów, niezależnie od ich miejsca zamieszkania oraz statusu finansowego (mógłby to być jeden ośrodek w każdym województwie). Powinny w takim rozporządzeniu zostać ujęte konkretne wytyczne dotyczące procedury specjalizacyjnej.


Do Rozdziału 4

W artykułach dotyczących szkoleń i kursów, brak jest określenia sposobu punktacji szkoleń i kursów, które byłyby zaliczane na poczet kształcenia ustawicznego lub procesu specjalizacyjnego. Brak jest informacji, o tym co ustawodawca rozumie przez kształcenie ustawiczne.


Do Rozdziału 4, Art. 32

Pojęcie „punktów edukacyjnych" jest niejasne, a na wartość szkoleń i kursów wpływa wiele zmiennych.

 

Komentarz:

Konieczne jest stworzenie osobnej ustawy o zawodzie logopedy, który ze względu na swoją paramedyczność oraz interdyscyplinarność wymaga jednostkowego ujęcia - bez listy innych zawodów medycznych.

Procedura kształcenia logopedów, uzyskania specjalizacji, określania programów i treści nauczania powinna być ujednolicona. Studia z zakresu logopedii powinny być studiami jednolitymi magisterskimi lub być poprzedzone pięcioletnimi studiami magisterskimi takimi, jak np.: filologia polska, psychologia, pedagogika, medycyna, natomiast po nich powinna być prowadzona ścieżka specjalizacyjna, np. w ramach studiów podyplomowych, staży. Prowadzenie studiów w różnych wariantach, różnych miejscach, przez wykładowców nie mających przygotowania do tego rodzaju edukacji, powoduje, że poziom niektórych studiów podyplomowych jest żenująco niski. Niedopuszczalne jest, żeby uprawnienia do zawodu logopedy uzyskiwał ktoś, kto uczył się jedynie w formie online. Takie zjawiska działają na niekorzyść pacjenta i podważają zaufanie do osób wykonujących naszą profesję, które mają odpowiednie kwalifikacje.

Jednoznacznie należy podkreślić wagę zawodu logopedy, czyli specjalisty, który zajmuje się nie tylko osobami z trudnościami z artykulacją, ale także np. wcześniakami, dziećmi z zaburzeniami genetycznymi, pacjentami po udarach, urazach, osobami z autystycznego spektrum zaburzeń, z chorobami neurodegeneracyjnymi i wieloma innymi zaburzeniami. Rola logopedy, legitymującego się wiedzą interdyscyplinarną, w szeroko rozumianym procesie rehabilitacji jest nieoceniona i niedoceniona.

Opiniujemy negatywnie projekt ustawy o niektórych zawodach medycznych z dnia 20.01.2022 r.

Zarząd Małopolskiego Oddziału
Polskiego Związku Logopedów


 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.