data publikacji: 2022-08-03
autor artykułu: admin
2022.07.29. Rozporządzenie MEiN określające zakres zadań pedagoga specjalnego
W Dzienniku Ustaw z 29 lipca 2022r. poz. 1594 zostało opublikowane rozporządzenie ministra edukacji i nauki z 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.
2022.07.29. rozp. MEiN ws zadań pedagoga specjalnego.pdf [239.1Kb]
Zadania pedagoga specjalnego określone w rozporządzeniu:
1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi placówki działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu placówki edukacyjnej oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia
i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, - rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów.
2. Współpraca z zespołem specjalistów i nauczycieli placówki w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci i uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci i uczniów.
4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom.
5. Współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami.
6. Przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki.
Ponadto od 1 września 2022 r. rozpocznie się wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach m.in. nauczycieli pedagogów specjalnych, w związku z czym dookreślono wymagania kwalifikacyjne dla tej grupy nauczycieli.
Zgodnie z projektowanymi zmianami na stanowisku pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, w oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych będzie można zatrudnić nauczyciela posiadającego:
- jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz ukończony kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub w zakresie edukacji włączającej.
Do 31 sierpnia 2026 r. na stanowisku nauczyciela pedagoga specjalnego będzie można zatrudnić również osobę, która:
- posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - dotyczy to przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych,
- posiada kwalifikacje do pracy w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych określone w przepisach oraz ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej.
Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289) zmienia również wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkoli, szkół i oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych. Ta grupa nauczycieli nie będzie zobowiązana do posiadania kwalifikacji w zakresie pedagogiki leczniczej czy terapeutycznej.
Projekt: 2022.08.01. projekt rozporządzenia ws kwalifikacji n-li.pdf [190.3Kb]
2022.08.01. projekt rozporządzenia ws kwalifikacji n-li - uzasadnienie.pdf [202.4Kb]
2020.07.24. jednolity tekst - 2017.08.01. rozp. MEN ws kwalifikacji n-li.pdf [246.5Kb]
Projekt ten będzie procedowany z pominięciem etapu konsultacji publicznych i opiniowania oraz przy skróconym czasem dla uzgodnień. Jest to uzasadnione "ważnym interesem publicznym", ze względu na konieczność zatrudnienia nauczycieli pedagogów specjalnych z dniem 1 września 2022 r.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1116).