data publikacji: 2023-04-24
2023.04.24. Poparcie PAN dla opinii PZL z dnia 19 kwietnia 2023 r. ws. bezpłatnych studiów podyplomowych w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów
Sekcja Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk podziela opinię Polskiego Związku Logopedów w sprawie bezpłatnych studiów podyplomowych w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów.
24 kwietnia 2023 r. wysłano pismo w tej sprawie do Ministra Edukanji i Nauki o treści:
===============
Sekcja Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych
POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych
Olsztyn, dnia 24.04.2023 r.
Szanowny Pan Przemysław Czarnek
Minister Edukacji i Nauki
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Sekcja Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN podziela opinię Polskiego Związku Logopedów z dnia 19 kwietnia 2023 roku w sprawie bezpłatnych studiów podyplomowych w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów, finansowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Rozumiemy argumenty Polskiego Związku Logopedów dotyczące obawy o to, że absolwenci danych studiów podyplomowych, bez jasnego dookreślenia uzyskiwanych przez nich kompetencji, mogą być postrzegani jako osoby mogące wkraczać w zakres pracy logopedy, surdologopedy i surdopedagoga. Tym bardziej, że wskazany poniżej cel studiów podyplomowych kontekstowo sugeruje ewentualność nabywania kwalifikacji z zakresu diagnozy oraz terapii logopedycznej.
Stąd, apelujemy do władz Ministerstwa Edukacji i Nauki o zorganizowanie debaty przedstawicieli Ministerstwa, organów prowadzących placówki oświatowe, dyrektorów przedszkoli, szkół, środowiska logopedów, przedstawicieli środowiska akademickiego zajmującego się problematyką logopedii, pedagogiki specjalnej, a w jej ramach problematyką edukacji włączającej, w czasie której wszelkie wątpliwości zostaną przedyskutowane i jednoznacznie wyjaśnione.
Szczególnie wątpliwości dotyczące obecności określenia „metodyka" w nazwie danych studiów podyplomowych oraz w opisie studiów sformułowań następującej treści: „Studia podyplomowe - doskonalące w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów mają na celu wyposażenie słuchaczy w aktualną wiedzę teoretyczną i metodyczną oraz dostarczenie im możliwości wypracowania umiejętności praktycznych, koniecznych do kierowania procesem rozwoju językowego dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji, uszkodzonym słuchem i opóźnieniem w zakresie rozwoju mowy. (...) Celem studiów jest przygotowanie specjalistów dysponujących wiedzą i umiejętnościami z zakresu metodyki wychowania językowego i nauczania języka polskiego, opartymi na współczesnych osiągnięciach lingwistyki, glottodydaktyki i pedagogiki specjalnej, umożliwiającymi prowadzenie zindywidualizowanego, zgodnego ze specjalnymi potrzebami poszczególnych osób postepowania zaradczego wobec trudności, terapeutycznego w sytuacjach występowania zaburzeń oraz wychowawczego i dydaktycznego."
prof. dr hab. Marzenna Zaorska
Przewodnicząca Sekcji Pedagogiki Specjalnej KNP PAN