Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2015-03-20
autor artykułu: źródło: www.trojmiasto.pl/wiadomosci
21 marca - Światowy Dzień Zespołu Downa

W tym roku Światowy Dzień Zespołu Downa świętuje swoją 10-tą rocznicę obchodów i 4-tą rocznicę, odkąd został oficjalnie zadeklarowany świętem przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 2011.

 

 

Sama data - kombinacja liczb 21 i 3 - nie jest też przypadkowa.
- Wada genetyczna związana z zespołem Downa związana jest
z występowaniem w 21 parze trzeciego chromosomu - stąd symboliczny dzień 21 marca.

 

 

Kolorowe skarpetki, które tego dnia założymy są wyrazem tolerancji
- mają pokazywać, że dzieci i osoby dorosłe z zespołem Downa zmagają się z odmiennością w stosunku do reszty społeczeństwa.
Skarpetki nie do pary symbolizują z kolei niedopasowanie społeczne
i genotypowe, a jednocześnie pokazują, że mimo różnic są radosnymi
i pełnymi życia ludźmi. Data ta to też kolejny powód do świętowania.

 

 

Kraje skandynawskie i USA znane są nie tylko z wyjątkowo otwartego podejścia do ludzi z zespołem Downa, ale też z bogatej oferty opieki socjalnej. Dorosła osoba z zespołem ma przydzielonego asystenta, dostaje pracę i pensję. Tacy ludzie pracują np. jako wychowawcy muzyki
w przedszkolu, w sklepie itp.

 

 

Według statystyk w Polsce jest ok. 64 tys. osób z zespołem Downa.
Ale w Polsce organizacje pozarządowe wciąż muszą walczyć o każdą godzinę rehabilitacji dla takich dzieci. - U nas jest totalnie odwrotnie,
niż w krajach skandynawskich czy USA - mówi prezes fundacji "Ja też".

 

 

- Pod kątem tolerancji społecznej jest za to o wiele lepiej, niż kiedyś. Chodząc ulicami z moim dzieckiem nigdy nie spotkałam się z kimś niemiłym, nieżyczliwym czy niesympatycznym, natomiast kiedy rozmawiam z ludźmi o budowaniu klasy z zespołem dzieci z zespołem Downa, które miałyby dołączyć do dzieci zdrowych to widzę, że rodzice zdrowych dzieci wciąż są pełni obaw czy nasze dzieci nie będą np. przeszkadzały. Dlatego też fundacja pracuje nad projektem stworzenia rozszerzonej klasy integracyjnej.

 

 

- W zwykłej klasie integracyjnej zwykle jest jedno, dwoje dzieci z tą samą wadą. Chcemy by tych dzieci było więcej ok. szóstki i żeby część zajęć była im poświęcona. Być może taka klasa powstanie w jednej z gdańskich szkół. Na razie więcej zdradzić nie mogę - mówi prezes.

 

 

- Druga kwestia to pomoc państwa, która jest nieadekwatna do potrzeb - mamy np. jedną godzinę rehabilitacji tygodniowo. Dla naszych dzieci
co jest zdecydowanie za mało. Dlatego wielu rodziców musi jeździć
po ośrodkach po całym województwie. Częściowo finansujemy ją też sami.

 

 

Jednak to co najbardziej nas - rodziców dzieci z zespołem Downa - niepokoi, jest przyszłość naszych dzieci. O ile jeszcze w kwestii szkół dla dzieci i dorosłych z zespołem Downa nie jest ostatecznie tak źle, o tyle pracy dla takich osób już praktycznie nie ma. Pozostają więc warsztaty terapii zajęciowej, albo spędzanie czasu w domu. Jest jednak promyk nadziei - być może wkrótce dorośli z zespołem Downa będą mogli pracować w Teatrze Szekspirowskim.

 

 

W Gdańsku właśnie z inicjatywy Teatru Szekspirowskiego powstał pomysł, by zatrudnić dorołych z ZD do obsługi widzów - dodaje Małgorzata Bulczak. - Niepełnosprawni ubiorą się elegancko i wyjdą do ludzi, a ludzie będą mogli się oswoić z nimi i zobaczyć, że ich obecność w życiu publicznym często wnosi wiele radości. Ten projekt to dla ans ogromna nadzieja.
Teraz szukamy funduszy na jego realizację.

 

 


Czytaj więcej na:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dlaczego-21-marca-wkladamy-kolorowe-skarpetki-n88694.html#tri

 

 


 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.