data publikacji: 2017-05-20
autor artykułu: administrator
2017.05.08. Stanowisko PZL w sprawie projektu Rozporządzenia MEN z dn. 20.04.2017 r.
Komisja Oświaty ZG PZL opracowała opinię związku dotyczącą projektu Rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach z dnia 20.04.2017 roku
o treści:
Szanowna Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej
OPINIA POLSKIEGO ZWIĄZKU LOGOPEDÓW
W sprawie
projektu Rozporządzenia MEN z dnia 20. 04. 2017 roku w sprawie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach
Stanowisko PZL:
Polski Związek Logopedów pozytywnie opiniuje treść projektu Rozporządzenia z dnia 20. 04. 2017 roku.
Uzasadnienie:
Dla logopedów istotne zmiany w organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej są następujące:
1. Zmiana terminu „zaburzenia mowy" na „deficyty kompetencji i zaburzeń sprawności językowych" w § 2. 2 - katalogu niepełnosprawności i zaburzeń dzieci kwalifikowanych do pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
2. Dookreślenie zadań logopedy w § 25 - poszerzenie ich o kompetencje diagnostyczne „poziomu rozwoju językowego"(§.25.1) oraz o inne sfery, analogicznie do diagnozy psychologicznej i pedagogicznej (§.25.4)
Istotna jest popularyzacja zmiany tego zapisu, aby podnieść świadomość tego, że logopeda nie zajmuje się tylko wadami wymowy.
3. Zmiana czasu trwania zajęć specjalistycznych/logopedycznych z 60 minut na 45 minut .
Oczekujemy, aby w kolejnych regulacjach prawnych dookreślić:
1. Wskaźniki realnego, czyli adekwatnego do liczby dzieci w placówce, planowania liczby godzin przeznaczonych na pomoc logopedyczną.
2. Zadania, które są realizowane w ramach pensum oraz poza pensum przez wszystkich specjalistów: logopedów, pedagogów i psychologów.
Opracowanie:
Komisja Oświaty ZG PZL
2017.04.20. opinia PZL ws. projektu Rozporządzenia MEN z dnia 12.04.2017 r..doc [461.5Kb]
http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12297750/katalog/12430408#12430408