Aktualności
Zarząd Wielkopolskiego Oddziału PZL zaprasza 27 lutego 2021 roku do udziału w webinarium na temat: "Nowoczesne metody i narzędzia logopedyczne" - część I.
Opracowane zasady mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa. Wytyczne te, w dużej mierze opierają się na zapisach znanych już np. z września 2020 r. Znajdują się w nich rekomendacje dotyczące zasad organizacji zajęć, higieny, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń oraz powierzchni, organizowania gastronomii czy postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników szkoły.
We wrześniu w resorcie oświaty ujednolicono rozporządzenia dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej. W odpowiedzi na liczne zapytania logopedów zatrudnionych w placówkach oświatowych, udostępniam wykaz przydatnych aktów prawnych. W związku z trudną sytuacją epidemiczną podejmujecie Państwo rozmowy z pracodawcami dotyczące organizacji pracy, więc zachęcam do zapoznania się z załączoną aktualizacją. Powołując się w opracowywaniu dokumentów na wymienione akty prawne warto zaznaczać aktualny Dziennik Ustaw.
"Zmieńmy sposób mówienia o jąkaniu. Znajdźmy odpowiednie słowa, aby stworzyć świat, w którym osoby jąkające się będą mogły żyć z godnością i szacunkiem."
14 maja br. opublikowano wytyczne Głównego Iinspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej dla szkół podstawowych w zakresie organizacji edukacji wczesnoszkolnej od 25 maja 2020 r.
13 maja 2020 r. na stronie MEN opublikowano informację o kolejnych etapach stopniowego powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół, wybranych placówek oświatowych, bezpośredniego prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i uczniami posiadającymi orzeczenie - od 18 maja br..
Pierwsza z opracowanych ankiet dotyczy kształcenia na studiach logopedycznych. Wyniki tej ankiety ułatwią ewidencję oraz ocenę prowadzonych studiów logopedycznych w poszczególnych uczelniach, a osobom rozpoczynającym kształcenie umożliwią wybór uczelni.
5 maja to Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, oraz Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Jest to święto obchodzone w Europie od początku (...)
4 maja 2020 na stronie MEN opublikowano informację o przywróceniu możliwości działania poradni psychologiczno-pedagogicznych w trybie pracy stacjonarnej. "Dajemy poradniom możliwość realizacji zadań związanych w szczególności z wydawaniem orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii. To odpowiedź przede wszystkim na prośby rodziców. Przy organizacji pracy poradni należy jednak uwzględnić przepisy dotyczące ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
4 maja 2020 r. Polski Związek Logopedów otrzymał odpowiedź z Głównego Inspektoratu Sanitarnego ws. zasad funkcjonowania gabinetów logopedycznych i pracy logopedów, neurologopedów, specjalistów w dziedzinie neurologopedii w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce.
Celem wdrażanych procedur jest:
- Dodatkowe zmniejszenie ryzyka dla pracowników gabinetów (usługodawcy) i pacjenta (usługobiorcy).
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie gabinetu w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.
Polski Związek Logopedów udzielił patronatu akcji #zdalnaszkoła - możliwości prowadzenia zajęć on-line. Logopedo, skorzystaj z darmowego narzędzia do zdalnej terapii logopedycznej w czasie kwarantanny.