autor: dr Karina Szafrańska
Terapia osób jąkających się na turnusach psychoterapeutycznych.
dr Karina Szafrańska
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych Pedagogium w Warszawie,
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna "AD Verbum"
Centrum Terapii Mowy i Dysleksji w Warszawie
Terapia osób jąkających się na turnusach psychoterapeutycznych
Jąkanie jest zaburzeniem mowy utrudniającym komunikację interpersonalną i tym samym wszystkie kontakty społeczne. Może stanowić przeszkodę w osiąganiu celów osobistych i zawodowych. Przy czym, jest to zaburzenie mowy, w którym niepłynność mówienia nie jest jedynym problemem osoby jąkającej. Postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne powinno zatem być działaniem kompleksowym, polegającym na oddziaływaniach terapeutycznych psychologicznych i pedagogicznych, pomagających w rozwiązywaniu problemów osoby jąkającej się i logopedycznych - czyli treningu płynnego mówienia. Proces diagnostyczny obejmuje ocenę niepłynności mówienia wraz z towarzyszącymi jej reakcjami indywidualnymi. Ma na celu różnicowanie jąkania i innych rodzajów niepłynności mowy, określenie objawów jąkania, ustalenie poziomu logofobii i zaplanowanie skutecznych oddziaływań terapeutycznych. Diagnoza reakcji indywidualnych polega na obserwacji reakcji takich jak lęk, niepokój, niepewność (ale także reakcji pozytywnych: pewność siebie, poczucie własnej wartości), objawów wegetatywnych, tików czy współruchów. Dzięki opisie objawów, reakcji fizjologicznych i psychicznych osoby jąkającej się można wyjaśnić patomechanizm jąkania, będący wynikiem wzajemnego oddziaływania czynników fizjologicznych, psychologicznych i społecznych (Tarkowski Z., 2002, Jąkanie, PWN Warszawa).
Terapia logopedyczna kojarzona jest zwykle z treningiem płynnego mówienia. Logopeda wybiera właściwą metodę terapii w zależności od potrzeb i możliwości każdej osoby. W literaturze przedmiotu wymienia się metody terapii : bezpośredniej, pośredniej i kompleksowej. Do terapii bezpośredniej zalicza się postępowanie służące redukcji jąkania, oparte na technikach płynnego mówienia takich jak : mówienie rytmiczne, metoda cienia, metoda Echo, warunkowanie instrumentalne czy metoda van Ripera.
Do terapii pośredniej należy m.in. desensybilizacja, psychoanaliza, psychodrama i socjoterapia.
Metody kompleksowe łączą terapię stricte logopedyczną z metodami psychoterapeutycznymi.
Turnusy terapeutyczne
Od 8 lat wraz z dr Krzysztofem Szamburskim organizujemy turnusy terapeutyczne w Łebie w których mogą wziąć udział osoby jąkające się, z niepłynnością mowy, osoby mówiące zbyt szybko, niewyraźnie, niedbale.
Zajęcia dla osób jąkających się odbywają się w czterech grupach wiekowych:
GRUPA I - 4-6 lat
GRUPA II 7-9 lat
GRUPA III - 10-15 lat
GRUPA IV - od 16 lat - osoby dorosłe
Uczestnicy turnusu grupy I, II i III (dzieci i młodzież) uczestniczą w terapii z opiekunem.
Zaletą wyjazdu z nami jest to, że zapraszamy nie tylko dzieci, ale również rodziców i rodzeństwo. W ten sposób stwarzając okazję do spędzenia niezapomnianych chwil rodzinom. Podczas turnusu zapewniamy zarówno profesjonalne zajęcia terapeutyczne, jak i miły odpoczynek nad Bałtykiem. Ośrodek położony jest zaledwie 350 metrów od morza i blisko centrum miasta, co sprzyja zarówno rekreacji, jak i popołudniowym wycieczkom. Na dwóch hektarach ogrodzonej i strzeżonej powierzchni ogrodu, wśród zieleni znajdują się: bezpieczny plac zabaw dla dzieci, kort tenisowy, boiska do piłki nożnej, siatkówki, siatkówki plażowej, koszykówki oraz miejsce na ognisko i grilla. Wszystkim uczestnikom proponujemy wycieczki krajoznawcze na przykład : na ruchome wydmy do Słowińskiego Parku Narodowego (rejs po jeziorze Łebsko, zwiedzanie wyrzutni rakiet) czy do latarni morskiej w Stilo. Podczas turnusu codziennie prowadzona jest animacja sportowa i kulturalna.
Nasi specjaliści - terapeuci pod opieką doktora Krzysztofa Szamburskiego prowadzą zajęcia terapeutyczne, w których wykorzystują metody upłynnienia mowy, dzięki którym uczestnicy uczą się skutecznej komunikacji. Podczas turnusu odbywają się spotkania rodziców z psychologiem, które pomagają zrozumieć mechanizmy jąkania i uczą na co dzień wspierać dziecko.
Terapia jąkania
Autorem programu terapii jest doktor Krzysztof Szamburski, doktor nauk humanistycznych, psycholog i logopeda. Zagadnieniami patomechanizmu powstawania jąkania oraz jego terapii zajmuje się od kilkunastu lat. Jąkanie traktuje jako zaburzenie o podłożu emocjonalnym. Jest twórcą autorskiej metody terapii jąkania i pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Warszawskiego, dyrektorem Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej TOP w Warszawie, autorem wielu artykułów w prasie i wydawnictwach specjalistycznych. Jako ekspert wielokrotnie prowadził szkolenia terapeutów w całej Polsce oraz grupy terapeutyczne osób jąkających się na turnusach rehabilitacyjnych.
Program turnusu to 60 godzin lekcyjnych terapii logopedycznej, pedagogicznej i psychologicznej, prowadzonej od poniedziałku do piątku od godziny 10.00 do 14.00 oraz i po południu 18.00- 19.00
W terapii grupowej dziecko bierze udział wraz z rodzicem. Opiekun uczestniczy w zajęciach terapeutycznych, co pozwoli mu na lepsze zrozumienie problematyki jąkania oraz pomoże zapewnić wsparcie i poczucie bezpieczeństwa dziecku zarówno podczas terapii, jak i w życiu codziennym.
PROGRAM TERAPII JĄKANIA:
1. Diagnoza zaburzeń komunikacji. Rozmowa z dzieckiem, rodzicem oraz umowa dotycząca planowanej terapii jąkania.
2. Ćwiczenia mające na celu poznanie się członków grupy (elementy ćwiczeń z Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, elementy Terapii Integracji Sensorycznej i inne)
3. Przedstawienie uczestnikom terapii istoty problemów osób jąkających się
4. Dostosowanie terapii do indywidualnych potrzeb uczestnika.
Terapia uczy operowania oddechem i głosem podczas mowy, autoprezentacji, kształtowania kontaktów interpersonalnych. Terapeuci pomagają przezwyciężać stres podczas publicznych wypowiedzi. Celem zajęć jest poprawienie zrozumiałości mowy i zmniejszanie lęku przed mówieniem, uczenie skutecznych sposobów radzenia sobie w warunkach stresu.
Terapia obejmuje :
- ćwiczenia nad poznaniem siebie i wzmacniające samoocenę,
- naukę sposobów radzenia sobie z jąkaniem: „pomocy ręki", rytmizacja, wykorzystanie ruchu, gestu, wyobraźni, elementy dramy,
- ćwiczenia praktyczne w terenie - w sytuacjach zbliżonych do rzeczywistych - używanie wyuczonych technik poprawiających płynność mówienia,
- aktywne włączanie rodziców/opiekunów dzieci do zajęć terapii jąkania.
Głównym celem oddziaływań terapeutycznych jest poprawienie płynności mowy, dzięki wykorzystaniu następujących metod :
· rytmizacja mówienia,
· zwolnienie tempa mowy,
· regulacja oddechu,
· kontrola napięcia mięśni podczas mówienia,
· wsparcie gestykulacyjne ,
· trening słuchowy,
· relaksacja,
· elementy dramy,
Podczas turnusu rehabilitacyjnego wykorzystuje się następujące ćwiczenia:
a) ćwiczenia mające na celu poznanie swojego ciała, zmysłowego odbierania bodźców z otoczenia, nabywania nowych umiejętności oraz lepszego rozumienia własnych trudności w komunikacji,
b) ćwiczenia oddechowe, artykulacji i emisji głosu,
c) ćwiczenia z elementami relaksacji, wizualizacji i muzykoterapii oraz arteterapii,
d) drama w terapii jąkania- przygotowanie wystąpień publicznych, odpowiedzi przed grupą/klasą,
e) wykorzystanie rysunku w terapii jąkania,
f) gry i zabawy.
Zdjęcie nr 1 ośrodek w Łebie
Turnus psychoterapeutyczny trwa dwa tygodnie i zwykle w sposób znaczący wpływa na poprawę funkcjonowania każdego uczestnika. Wskazana jest jednak dalsza praca, w celu utrwalenia zdobytych umiejętności, podczas terapii logopedycznej po powrocie do domu.