autor: Milena Stasiak
Standard gabinetu logopedycznego.
pobierz:
2019.07.22. PZL standard gabinetu logopedycznego.pdf [391.1Kb]
1. WPROWADZENIE
W związku z potrzebą ujednolicenia standardów pracy logopedów, niniejsze opracowanie standardu gabinetu logopedycznego ma na celu rozpowszechnienie go wśród podmiotów odpowiedzialnych za tworzenie warunków pracy dla specjalistów - diagnostów oraz terapeutów mowy i języka w instytucjach publicznych.
Świadomość pracodawców związana z uwarunkowaniami efektywności pracy logopedów konieczna jest do racjonalnego zabezpieczania odpowiedniej infrastruktury. Niniejszy standard w założeniu powinien być docelowy, natomiast spełnienie 80% wskaźników można uznać za warunki umożliwiające świadczenie pomocy logopedycznej o oczekiwanej jakości. Odpowiednie warunki pracy pozwalają osiągać założone kryteria sukcesu w procesie diagnozy i terapii specjalistycznej.
Logopedzi w praktyce zawodowej często borykają się z trudnymi warunkami pracy, które wynikają nie tylko z deficytów rozwojowych i niepełnosprawności ich podopiecznych - dzieci i uczniów, ale i z niedostatecznej infrastruktury - nieodpowiednich warunków lokalowych oraz niedostatecznego wyposażenia gabinetów w narzędzia diagnostyczne i pomoce terapeutyczne, co przekłada się na efekty świadczonej pomocy. Niejednokrotnie większość pomocy dydaktycznych logopedzi finansują z własnych środków. Pomoce te należy indywidualnie dostosowywać do rodzaju zaburzeń i potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych podopiecznych. Dzieci wymagające pomocy logopedycznej nie pracują według uniwersalnych podręczników czy kart pracy, które można powtarzać.
Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie wesprze nie tylko logopedów w ich staraniach o poprawę warunków pracy, ale pomoże adekwatnie do kompetencji zaangażować także osoby decyzyjne odpowiedzialne na różnych poziomach za organizację pracy logopedów w resorcie oświaty.
1. STANDARD GABINETU LOGOPEDYCZNEGO
- warunki przestrzenne, wyposażenie
Poniżej opisuję standard w dwóch obszarach, z których pierwszy obejmuje warunki przestrzenne, natomiast drugi - wyposażenie gabinetu. Obszarom odpowiadają wymiary, a wymiarom wskaźniki.
STANDARD:
|
WARUNKI PRZESTRZENNE ORAZ WYPOSAŻENIE GABINETU ZAPEWNIAJĄ UDZIELANIE PROFESJONALNEJ POMOCY LOGOPEDYCZNEJ |
Wymiar 1 |
Warunki przestrzenne gabinetu |
Wymiar 2 |
Wyposażenie pomieszczenia w środki trwałe umożliwia profesjonalny przebieg procesu udzielania pomocy logopedycznej. |
Wymiar 3 |
Wyposażenie gabinetu w środki nietrwałe umożliwia sprawną realizację bieżących zadań w odniesieniu |
Wymiar 4 |
Wyposażenie gabinetu w odpowiedni sprzęt, narzędzia diagnostyczne oraz pomoce umożliwia optymalną jakość udzielanej pomocy. |
Wymiar 1:
Warunki przestrzenne gabinetu są dostosowane do specyfiki pomocy logopedycznej
Wskaźniki:
- gabinet jest usytuowany w spokojnej części budynku;
- pomieszczenie jest jasne i w miarę obszerne - posiadające stanowiska do pracy:
- indywidualnej (terapeuta, uczestnik terapii, 2 rodziców/opiekunów);
i/lub
- grupowej (terapeuta, do 4 uczestników terapii, osoba hospitująca lub praktykant);
- zapewniona jest wolna przestrzeń na ćwiczenia ruchowe i materac do ćwiczeń oddechowych;
- dostępna jest poczekalnia i toalety dla uczestników terapii/rodziców;
- pomieszczenie jest dostępne dla osób niepełnosprawnych;
Wymiar 2:
Wyposażenie pomieszczenia w środki trwałe umożliwia profesjonalny przebieg procesu udzielania pomocy logopedycznej.
Wskaźniki:
W pomieszczeniu znajdują się:
- okna z roletami/żaluzjami;
- drzwi z izolacją akustyczną, zabezpieczającą przed dystraktorami zewnętrznymi;
- umywalka/bieżąca woda (ciepła i zimna);
- normatywne oświetlenie sztuczne (wskazane ciepłe barwy) ogólne i punktowe przy stanowiskach ćwiczeń;
- odpowiednio zabezpieczone gniazda elektryczne wtykowe;
- urządzenia multimedialne: komputer/mikrofon/głośniki/dyktafon;
- lustra:
- zapewniające odbicie twarzy terapeuty i uczestnika/uczestników terapii z możliwością zasłonięcia (żaluzja/roleta);
- małe lusterko z uchwytem lub lustro tryptykowe;
wskazane:
- lustro weneckie (umożliwiające obserwację terapii bez jej zakłócania);
- lustro ukazujące całą sylwetkę;
Wymiar 3:
Wyposażenie gabinetu w środki nietrwałe umożliwia sprawną realizację bieżących zadań w odniesieniu do potrzeb osób korzystających z pomocy.
Wskaźniki:
W gabinecie dostępne są, zapewnione przez pracodawcę:
- środki dezynfekcyjne posiadające atesty;
- jednorazowe rękawiczki, szpatułki, ręczniki papierowe, chusteczki higieniczne;
- komplet jednorazowych prześcieradeł;
- woda mineralna lub czajnik elektryczny;
- kubki jednorazowe;
- słomki lub rurki;
- piórka;
Wymiar 4:
Wyposażenie gabinetu w odpowiedni sprzęt, narzędzia diagnostyczne oraz pomoce umożliwia optymalną jakość udzielanej pomocy
Wskaźniki:
W gabinecie znajdują się:
- poduszki do siedzenia na podłodze;
- materac do ćwiczeń oddechowych;
- stoliki do ćwiczeń - znormalizowane dla dzieci w wieku; przedszkolnym/szkolnym/dorosłych;
- kilka krzeseł o rozmiarach dla uczestników terapii i dorosłych;
- krzesło obrotowe - z funkcją regulowania wysokości;
- krzesło dla niepełnosprawnych z dostosowanym blatem;
- stanowisko komputerowe;
- szafy, w tym zamykana szafa na dokumentację zapewniająca ochronę danych osobowych;
- półki;
- zamykane plastikowe pojemniki na zabawki;
- tablice, np.:
- magnetyczna z kompletem liter, cyfr i magnesów;
- tablica do rysowania;
- tablica do eksponowania materiałów poglądowych/prac uczestników terapii;
- zamykany kosz na śmieci;
- standaryzowane narzędzia diagnostyczne;
- pomoce i środki dydaktyczne dostosowane do rodzaju świadczonej pomocy logopedycznej,
- do wieku uczestników terapii;
- do rodzajów dysfunkcji i zaburzeń;
Artykuł Standard gabinetu logopedycznego jest nieco zmienioną wersją tekstu przekazanego do druku [W:] red. Stasiak M,. Czarczyńska- Orchowska A., Wielkopolski Przegląd Logopedyczny 1/2019, ISSN 1731-0792.
Bibliografia:
1. Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (s. 536-539),opracowanie na podstawie E. M. Minczakiewicz 1997, Walencik - Topiłko 2005
2. Frydrychowicz A., Jakość pracy poradni pscyhologiczno -pedagogicznych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2006
3. red. Krakowiak K. Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, ORE 2017
4. Materiały własne.
opracowanie: Milena Stasiak
pobierz:
2019.07.22. PZL standard gabinetu logopedycznego.pdf [391.1Kb]
Artykuł ukazał się w "Wielkopolskim Przeglądzie Logopedycznym" Nr 1/16/2019.