Publikacje
To miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.
Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały. Redakcja Portalu nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, czy artykuł będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.
Publikacje prosimy wysyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl.
Komunikacja więcej niż płynność językowa.
Komunikacja to umiejętność przekazania informacji w taki sposób, aby odbiorca czuł szacunek i rozumiał intencję nadawcy. Nie chodzi tu o płynność - elastyczność językową, lecz o odpowiedni dobór słów. Komunikacja jest dobra, gdy jest zwrotna, tzn. gdy odbiorca zrozumiał naszą intencję i odpowiedział nadawcy. Zrozumienie intencji nie wiąże się z wielokrotnością powtórzeń, siłą i natężeniem głosu, czasami wystarczy gest, spojrzenie, poczucie humoru, ten sam poziom energetyczny, kiedy kolokwialnie mówimy, że „odbieramy na tych samych falach".
Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, wybrane zagadnienia z terapii mowy.
W zakresie rozwoju mowy początkowo obserwuje się u dzieci z rozszczepem opóźnienie tego procesu (tj. niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy), a później, gdy dziecko zacznie już mówić, jego mowa charakteryzuje się określonymi, specyficznymi dla rozszczepów cechami.
Głuchota duszy.
Podstawą skutecznej terapii z dzieckiem autystycznym jest nawiązanie z nim kontaktu. Jak to osiągnąć skoro te dzieci sprawiają wrażenie niewidzących i niesłyszących?
Sytuacja dzieci afatycznych w polskim systemie oświaty.
Sytuacja dzieci w afatycznych w polskim systemie oświaty zawsze była niejasna. Początkowo (lata 50-te), dzieci te uznawano zwykle za upośledzone i (...)
Twój głos - Twoja wizytówka.
Wiele osób pracujących głosem podczas wystąpień przed słuchaczami doświadcza różnorodnych problemów, np. uczucia napięcia w gardle, drżenia głosu, nawet całego ciała (…). Taka sytuacja może wydać się ogromnie trudna do opanowania, jeżeli nie znamy zasad posługiwania się głosem.
Zastosowanie ćwiczeń metafonologicznych w terapii dziecka z trudnościami w czytaniu.
Podstawowym zadaniem szkoły w okresie nauczania początkowego jest
doprowadzenie do opanowania przez dziecko umiejętności czytania i pisania w takim stopniu,
aby umożliwiały one dalszą naukę i przyniosły sukcesy szkolne.
Relacja ze szkolenia nt. terapii ustno-motorycznej.
Szkolenie prowadziła światowej sławy specjalistka z USA Renee Roy Hill, współpracowniczka Sary Rosenfeld Johnson z TALK TOOLS. Nadmieniam, że było to inspirujące spotkanie, amerykański punkt widzenia terapii logopedycznej oraz wykorzystania narzędzi w terapii mowy i dysfagii. Podczas warsztatu zaprezentowano nowoczesne narzędzia w terapii oraz terapię żuchwy w ujęciu Sary Rosenfeld Johnson.
Studium przypadku 30-letniego mężczyzny jąkającego się.
Trzydziestoletni, nieżonaty, jąkający się mężczyzna zgłosił się do mnie w celu podjęcia leczenia. Od pierwszej chwili zauważyłam, że Adam w dość umiejętny sposób starał się panować nad swym jąkaniem. Sugerowało to, że nie będę jego pierwszą terapeutką. Był wyraźnie podekscytowany i spięty, co starał się skryć za maską osoby pewnej siebie.
Mowa zegarowa przyspiesza pracę mózgu.
Mówić uczymy się od wczesnego dzieciństwa. To, jak mówimy i co rozumiemy z mowy innych, jest nie tylko podstawą kontaktów międzyludzkich, ale też wyznacznikiem naszego miejsca w społeczeństwie.
Dziecko jąkające się w szkole.
dr Krzysztof SzamburskiDziecko jąkające się w szkole - jak pomóc? Cel artykułu Ostatnio powrócił czy nawet eksplodował w debatach publicznych problem agresji i nietolerancji. Wywołali go politycy, (...)
Specyfika postępowania logopedycznego z dziećmi upośledzonymi umysłowo.
Form pracy rewalidacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo jest wiele i mają one charakter wieloaspektowy. Obok zaburzeń mowy, współwystępują zaburzenia lateralizacji, orientacji przestrzennej i kierunkowej, trudności natury emocjonalnej. Nauczanie poprawnej mowy wymaga od logopedy, ułożenia odpowiedniego programu
postępowania.
Terapia rotacyzmu nie musi być nudna.
Artykuł zawiera ćwiczenia i zabawy logopedyczne wykorzystywane przez autorkę w terapii rotacyzmu uczniów
klas 1 – 3. Są one tak opracowane, aby korygując wymowę głoski r usprawniać jednocześnie słuch fonematyczny, technikę czytania, czytanie ze zrozumieniem, motorykę i... wywołać uśmiech na twarzy dziecka.