Publikacje:

foldery do pobrania

 
Natalia Kania-Majzel
Rola wiedzy z zakresu nauk biologiczno-medycznych w pracy nauczyciela logopedy
Szymon Rozmus, Małgorzata Karakuszka-Baran
Terapeutyczna moc zajęć grupowych dla osób z afazją
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

Publikacje

To miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.

Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały. Redakcja Portalu nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, czy artykuł będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.

Publikacje prosimy wysyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl.

 
autor: Małgorzata Konczanin
Relacja ze szkolenia nt. terapii ustno-motorycznej.

Szkolenie   prowadziła światowej sławy specjalistka z USA Renee Roy Hill, współpracowniczka Sary Rosenfeld Johnson z TALK TOOLS. Nadmieniam, że było to inspirujące  spotkanie, amerykański punkt widzenia terapii logopedycznej  oraz  wykorzystania narzędzi w terapii mowy i dysfagii.  Podczas warsztatu  zaprezentowano    nowoczesne narzędzia  w terapii   oraz terapię żuchwy w ujęciu Sary Rosenfeld Johnson.

 
autor: Alina Cwojdzińska – Konon
Studium przypadku 30-letniego mężczyzny jąkającego się.

Trzydziestoletni, nieżonaty, jąkający się mężczyzna zgłosił się do mnie w celu podjęcia leczenia. Od pierwszej chwili zauważyłam, że Adam w dość umiejętny sposób starał się panować nad swym jąkaniem. Sugerowało to, że nie będę jego pierwszą terapeutką. Był wyraźnie podekscytowany i spięty, co starał się skryć za maską osoby pewnej siebie.

 
autor: Honorata Piętka
Mowa zegarowa przyspiesza pracę mózgu.

Mówić uczymy się od wczesnego dzieciństwa. To, jak mówimy i co rozumiemy z mowy innych, jest nie tylko podstawą kontaktów międzyludzkich, ale też wyznacznikiem naszego miejsca w społeczeństwie.

 
autor: dr Krzysztof Szamburski
Dziecko jąkające się w szkole.

    dr Krzysztof SzamburskiDziecko jąkające się w szkole - jak pomóc? Cel artykułu Ostatnio powrócił czy nawet eksplodował w debatach publicznych problem agresji i nietolerancji. Wywołali go politycy, (...)

 
autor: Alicja Łatas
Specyfika postępowania logopedycznego z dziećmi upośledzonymi umysłowo.

Form pracy rewalidacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo jest wiele i mają one charakter wieloaspektowy. Obok zaburzeń mowy, współwystępują zaburzenia lateralizacji, orientacji przestrzennej i kierunkowej, trudności natury emocjonalnej. Nauczanie poprawnej mowy wymaga od logopedy, ułożenia odpowiedniego programu
postępowania.

 
autor: Małgorzata Nosowska
Terapia rotacyzmu nie musi być nudna.

Artykuł zawiera ćwiczenia i zabawy logopedyczne wykorzystywane przez autorkę w terapii rotacyzmu uczniów
klas 1 – 3. Są one tak opracowane, aby korygując wymowę głoski r usprawniać jednocześnie słuch fonematyczny, technikę czytania, czytanie ze zrozumieniem, motorykę i... wywołać uśmiech na twarzy dziecka.

 
autor: Małgorzata Nosowska
Utrwalanie głosek szumiących w wyrazach.

Korygowanie zaburzeń artykulacyjnych u dzieci z normą intelektualną jest zwykle procesem przyjemnym, przynoszącym szybkie efekty w postaci wywołanego szeregu głosek, np. szumiących. Jednak utrwalanie i doprowadzenie do pełnej automatyzacji głosek wydłuża się niekiedy nadmiernie, powodując znużenie terapią.
W celu uatrakcyjnienia ćwiczeń ułożyłam wyrazy z głoskami szumiącymi w rymowanki. Głoski szumiące występują w różnych pozycjach - nagłos, wygłos, śródgłos. Początkowo uczeń powtarza pary wyrazów, kontrolując układ artykulatorów przed lustrem. Później możemy bawić się w pozycji stojącej, uatrakcyjniając zabawę np. przerzucaniem piłki. Korzystając z tego materiału ćwiczymy artykulację, słuch fonematyczny, bogacimy słownictwo.

 
autor: Małgorzata Szczerba
Zagadki logopedyczne.

Zbiór zawiera ponad 100 zagadek, w których rozwiązaniach obecne są trudne dla niektórych dzieci głoski szeregu szumiącego.

 
autor: Wioletta Konopka - Różanowska
Zbiór ćwiczeń metafonologicznych dla nauczycieli nauczania początkowego, języka polskiego i języków obcych w szkole podstawowej i gimnazjum.

Stymulacja rozwoju językowej świadomości oraz przygotowanie dziecka do
samodzielnego odkrywania różnych aspektów języka to działania, które mają za zadanie
pomóc mu w zastanowieniu się nad językiem, tzn. w przyjęciu postawy metalingwistycznej.

 
autor: Małgorzata Mroczkowska
Kształtowanie kinestezji artykulacyjnej dotyczącej opozycji głosek szeregu syczącego i szumiącego oraz [r-l].

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na często występujące w praktyce logopedycznej trudności z kinestezją artykulacyjną oraz przedstawienie skutecznych sposobów radzenia sobie z tym problemem.

 
foldery do pobrania

1. Folder na temat prawidłowości rozwoju mowy dziecka 0-7 lat: mowa małego dziecka folder.pdf [347.3Kb] opracowanie: Hanna Wawrzyniak-Kujawa, Wielkopolski Oddział PZL (...)

 
autor: Halina Dziszyńska - Błachnio
Program wielopoziomowej opieki i pomocy logopedycznej na terenie miasta i gminy Swarzędz.

Na podstawie badań pilotażowych, doświadczeń zawodowych w poradnictwie, przedszkolu i szkole oraz podczas zajęć terenowych uznano, że istnieje pilna potrzeba ujednolicenia systemu opieki i pomocy logopedycznej w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii. Opracowanie stanowi aspekt użyteczno- funkcjonalny dla rozwiązania ważnego dla środowiska problemu edukacyjnego, opisuje program, który wdrożono eksperymentalnie i osiągnięto oczekiwane efekty.

 

 

 

Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.