Publikacje
To miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.
Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały. Redakcja Portalu nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, czy artykuł będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.
Publikacje prosimy wysyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl.
Relacja ze szkolenia nt. terapii ustno-motorycznej.
Szkolenie prowadziła światowej sławy specjalistka z USA Renee Roy Hill, współpracowniczka Sary Rosenfeld Johnson z TALK TOOLS. Nadmieniam, że było to inspirujące spotkanie, amerykański punkt widzenia terapii logopedycznej oraz wykorzystania narzędzi w terapii mowy i dysfagii. Podczas warsztatu zaprezentowano nowoczesne narzędzia w terapii oraz terapię żuchwy w ujęciu Sary Rosenfeld Johnson.
Studium przypadku 30-letniego mężczyzny jąkającego się.
Trzydziestoletni, nieżonaty, jąkający się mężczyzna zgłosił się do mnie w celu podjęcia leczenia. Od pierwszej chwili zauważyłam, że Adam w dość umiejętny sposób starał się panować nad swym jąkaniem. Sugerowało to, że nie będę jego pierwszą terapeutką. Był wyraźnie podekscytowany i spięty, co starał się skryć za maską osoby pewnej siebie.
Mowa zegarowa przyspiesza pracę mózgu.
Mówić uczymy się od wczesnego dzieciństwa. To, jak mówimy i co rozumiemy z mowy innych, jest nie tylko podstawą kontaktów międzyludzkich, ale też wyznacznikiem naszego miejsca w społeczeństwie.
Dziecko jąkające się w szkole.
dr Krzysztof SzamburskiDziecko jąkające się w szkole - jak pomóc? Cel artykułu Ostatnio powrócił czy nawet eksplodował w debatach publicznych problem agresji i nietolerancji. Wywołali go politycy, (...)
Specyfika postępowania logopedycznego z dziećmi upośledzonymi umysłowo.
Form pracy rewalidacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo jest wiele i mają one charakter wieloaspektowy. Obok zaburzeń mowy, współwystępują zaburzenia lateralizacji, orientacji przestrzennej i kierunkowej, trudności natury emocjonalnej. Nauczanie poprawnej mowy wymaga od logopedy, ułożenia odpowiedniego programu
postępowania.
Terapia rotacyzmu nie musi być nudna.
Artykuł zawiera ćwiczenia i zabawy logopedyczne wykorzystywane przez autorkę w terapii rotacyzmu uczniów
klas 1 – 3. Są one tak opracowane, aby korygując wymowę głoski r usprawniać jednocześnie słuch fonematyczny, technikę czytania, czytanie ze zrozumieniem, motorykę i... wywołać uśmiech na twarzy dziecka.
Utrwalanie głosek szumiących w wyrazach.
Korygowanie zaburzeń artykulacyjnych u dzieci z normą intelektualną jest zwykle procesem przyjemnym, przynoszącym szybkie efekty w postaci wywołanego szeregu głosek, np. szumiących. Jednak utrwalanie i doprowadzenie do pełnej automatyzacji głosek wydłuża się niekiedy nadmiernie, powodując znużenie terapią.
W celu uatrakcyjnienia ćwiczeń ułożyłam wyrazy z głoskami szumiącymi w rymowanki. Głoski szumiące występują w różnych pozycjach - nagłos, wygłos, śródgłos. Początkowo uczeń powtarza pary wyrazów, kontrolując układ artykulatorów przed lustrem. Później możemy bawić się w pozycji stojącej, uatrakcyjniając zabawę np. przerzucaniem piłki. Korzystając z tego materiału ćwiczymy artykulację, słuch fonematyczny, bogacimy słownictwo.
Zagadki logopedyczne.
Zbiór zawiera ponad 100 zagadek, w których rozwiązaniach obecne są trudne dla niektórych dzieci głoski szeregu szumiącego.
Zbiór ćwiczeń metafonologicznych dla nauczycieli nauczania początkowego, języka polskiego i języków obcych w szkole podstawowej i gimnazjum.
Stymulacja rozwoju językowej świadomości oraz przygotowanie dziecka do
samodzielnego odkrywania różnych aspektów języka to działania, które mają za zadanie
pomóc mu w zastanowieniu się nad językiem, tzn. w przyjęciu postawy metalingwistycznej.
Kształtowanie kinestezji artykulacyjnej dotyczącej opozycji głosek szeregu syczącego i szumiącego oraz [r-l].
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na często występujące w praktyce logopedycznej trudności z kinestezją artykulacyjną oraz przedstawienie skutecznych sposobów radzenia sobie z tym problemem.
1. Folder na temat prawidłowości rozwoju mowy dziecka 0-7 lat: mowa małego dziecka folder.pdf [347.3Kb] opracowanie: Hanna Wawrzyniak-Kujawa, Wielkopolski Oddział PZL (...)
Program wielopoziomowej opieki i pomocy logopedycznej na terenie miasta i gminy Swarzędz.
Na podstawie badań pilotażowych, doświadczeń zawodowych w poradnictwie, przedszkolu i szkole oraz podczas zajęć terenowych uznano, że istnieje pilna potrzeba ujednolicenia systemu opieki i pomocy logopedycznej w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii. Opracowanie stanowi aspekt użyteczno- funkcjonalny dla rozwiązania ważnego dla środowiska problemu edukacyjnego, opisuje program, który wdrożono eksperymentalnie i osiągnięto oczekiwane efekty.