data publikacji: 2017-11-05
autor artykułu: Hanna Muchewicz
2017.11.17-18. Toruń - Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej
Zarząd Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Polskiego Związku Logopedów
zaprasza na szkolenie prowadzone przez
Panią prof. Uniwersytetu Śląskiego dr hab. Danutę Plutę-Wojciechowską
„Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej”
Szkolenie odbędzie się 17-18 listopada (piątek/sobota) 2017 r.
w godzinach 8.30- 17.00 /piątek/; 8.30-15.15 /sobota/
w budynku Collegium Maius UMK ul. Fosa Staromiejska 3 w Toruniu
Koszt szkolenia:
Członkowie PZL – 400 zł
osoby nie będące członkami PZL -500 zł
Rejestrację prowadzi p. Monika Chytrowska pod adresem: chytrosia@wp.pl
Wpłaty na konto PZL o K-P 77 1240 6524 1111 0010 2451 8229
Program szkolenia (16 h dydaktycznych):
1. Niedostatki trójfazowego postępowania terapeutycznego w przypadku dyslalii.
2. Mity na temat dyslalii.
3. Fonem a głoska.
4. Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
5. Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
6. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonetyczno-fonologiczny
języka polskiego.
7. Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
· Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
· Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji z wykorzystaniem metody słuchowo-
wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
8. Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych
zaburzeń realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków
podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania,
parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
9. Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
- Procedura a metoda i strategia.
- Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
- Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
- Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
10. Strategiczne podejście usprawniania realizacji fonemów jako szansa dla uwzględniania
możliwości pacjenta.
11. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
- Konstruowanie przedpola artykulacji.
- Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej.
- Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
Ćwiczenia praktyczne.
- Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w przypadku
Ćwiczenia praktyczne: terapia (sekwencja głosek, metody wywoływania głosek, rama wywoływania głosek) w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego, nosowania, mowy bezdźwięcznej, rotacyzmu, rozszczepu itd.
- Aktywizacja głoski w większej strukturze.
- Polaryzacja głoski.
- Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
Metody: wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.
Uwaga. Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko.
Ewa Małachowska
Przewodnicząca PZL
tel. 512 159 913