Publikacje
To miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.
Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały. Redakcja Portalu nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, czy artykuł będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.
Publikacje prosimy wysyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl.
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Jolanta Panasiuk Logopedia dziś - wczoraj - jutro Logopedia jako nauka Od połowy XX w. w Polsce kształtuje się odrębna płaszczyzna badawcza, obejmująca problemy języka i (...)
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Planowane zmiany dotyczące poradni psychologiczno - pedagogicznych (po konferencji informacyjno - konsultacyjnej ORE i MEiN w dn. 8-9.12.2021 r. oraz na podstawie wcześniejszych informacji i (...)
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej Milena Stasiak, Wielkopolski Przegląd Logopedyczny nr 1/17/2020 l.p. autor tytuł/nazwa wydawnictwo 1. Zbigniew Tarkowski Test Sprawności Językowej (TSJ) Wydawnictwo (...)
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
W ramach popularyzacji Europejskiego Dnia Logopedy Wielkopolski Oddział Polskiego Związku Logopedów objął patronatem projekt przygotowany przez studentki Naukowego Koła Logopedycznego FiloLOG, działającego na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Członkinie Koła pod opieką merytoryczną prof. UAM dr hab. Jolanty Sławek opracowały mini-poradnik dla rodziców, w którym znalazły się najważniejsze informacje na temat rozwoju małego dziecka w okresie od 0 do 36. m.ż.
Afazja u dwulatka? u trzylatka?
Tytuł jest prowokacyjny, ale uzasadniony tym, co słyszymy od rodziców lub widzimy w dostarczanej przez dzieci dokumentacji. Diagnozowanie afazji u dwu- lub trzylatka, czyli w wieku, w którym zgodnie z normami rozwoju mowy, następuje intensywne budowanie słownika i odkrywanie gramatyki swego języka, jest merytorycznie niepoprawne i z praktycznego punktu widzenia - nierealne.
Warto przypomnieć, co rozumiemy pod pojęciem: niedokształcenie mowy o typie afazji i jakie są warunki diagnozowania tego zaburzenia językowego. Klasyczna już definicja Kordyl (1968) mówi o tym, iż niedokształcenie mowy o typie afazji (afazji rozwojowej) występuje wtedy, gdy we wczesnym dzieciństwie nastąpiło przerwanie lub zahamowanie rozwoju mowy, lub gdy mowa nie rozwija się mimo, iż dziecko słyszy dźwięki, dobrze rozwija się umysłowo, nie jest zaburzone emocjonalnie i wychowuje się w korzystnych warunkach środowiskowych.
Standard gabinetu logopedycznego.
W związku z potrzebą ujednolicenia standardów pracy logopedów, niniejsze opracowanie standardu gabinetu logopedycznego ma na celu rozpowszechnienie go wśród podmiotów odpowiedzialnych za tworzenie warunków pracy dla specjalistów - diagnostów oraz terapeutów mowy i języka w instytucjach publicznych.
Przykładowe metody pracy z dziećmi do prowadzenia w domu
Przykładowe metody pracy z dziećmi do prowadzenia w domu autor: Ewa Małachowska 1. Symulacje - metoda ta polega na naśladowaniu rzeczywistości. Jest to zabawa „na (...)
Dezynfekcja i sterylizacja pomocy logopedycznych.
Kilka porad na temat dezynfekcji i sterylizacji narządzi używanych przez logopedów w terapii. Mity i fakty.
Materiały na temat jąkania i giełkotu.
Artykuły na temat jąkania i terapii znajdziecie Państwo tu: http://www.frogos.org.pl/index.php?option=18&cat_id=59&menu_id=263&page=262 Śląski Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego publikuje m.in. plakaty profilaktyczne o jąkaniu, link do dokumentalnego (...)
Zabawy rozwijające sprawność językową małego dziecka.
Tempo poznawania języka jest indywidualne dla każdego dziecka, natomiast od nas, dorosłych zależy, czy „ocean mowy", który je otacza, będzie bardziej czy mniej przyjazny. (...)
Zawód i zakres działań logopedy.
Zawód logopedy jest znany od wielu lat, ale od niedawna został wpisany do Klasyfikacji Zawodów i Specjalności. Stało się to dzięki staraniom Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Mowy działającego w Lublinie. Jest to ważny wpis, ale nie wynika z niego, że zawód logopedy jest zawodem prawnie chronionym, bowiem nadal brak ustawy o zawodzie logopedy i izbach logopedycznych oraz odpowiednich rozporządzeń wykonawczych.
Rozwojowa niepłynność mówienia – powód do troski, nie do lęku
W rozwoju dziecka, w okresie kształtowania się mowy można zaobserwować pewne specyficzne trudności związane z opanowaniem przez nie systemu językowego. Jednym z takich zjawisk jest niepłynność w mówieniu, którą charakteryzuje: powtarzanie sylab i wyrazów, przeciąganie głosek, pauzy, powtórki, wtrącenia (Z.Tarkowski, 1997).