Publikacje
To miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.
Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały. Redakcja Portalu nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, czy artykuł będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.
Publikacje prosimy wysyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl.
Easy-English-Universal-Declaration.pdf [990.4Kb]
Logopedia może być przygodą – multimedialne ćwiczenia logopedyczne.
Coraz częściej w gabinetach logopedycznych można zauważyć, że zainteresowanie ćwiczeniami multimedialnymi szczególnie podczas terapii mocno rośnie nie tylko u terapeutów, ale przede wszystkim u dzieci.
Rola trzeciego migdała w zaburzeniach mowy.
Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. Rozrost trzeciego migdała występuje u około 20% dzieci.
Jeżeli zauważymy, że dziecko chodzi z otwartymi ustami, chrapie lub „świszczy” w nocy - sprawdźmy, czy jego trzeci migdał nie jest powiększony. Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. I właśnie częste infekcje mogą spowodować, że trzeci migdał rozrośnie się. Podobnie może się stać przy chorobach zakaźnych: szkarlatynie, odrze, krztuścu. Mówi się też o dziedzicznej skłonności do przerostu. Rozrost trzeciego migdała następuje u około 20% dzieci.
Dzieci, które mówią po elficku - artykuł z Newsweek Polska.
Autorka artykułu opisuje gehennę, którą przeszła Aneta Westrych - matka sześcioletniego Antosia - zanim trafiła z synem do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego prowadzonego przez siostry Felicjanki w Krakowie. Jedynego w Polsce, w którym od ponad pięćdziesięciu lat specjaliści zajmują się terapią zaburzeń mowy u dzieci z afazją. Żeby dostać się do ośrodka trzeba czekać w długiej kolejce, bo miejsc jest tylko sześćdziesiąt. Dzieci przyjmowane są z terenu całej Polski w wieku od 4 do 10 lat.
Jąkanie wczesnodziecięce. Jak podjąć właściwe działania?
Nie wszystkie dzieci komunikują się w sposób płynny. Niektórym zdarzają się „zająknięcia” podczas odpowiedzi na zadany temat, czy podczas swobodnej rozmowy. Nieznaczne „zająknięcia”, które nie zakłócają wypowiedzi są normą, natomiast te, które znacznie utrudniają wypowiadanie się należy zdiagnozować. Rozwojowa niepłynność mówienia (normalna) może przerodzić się w jąkanie wczesnodziecięce (patologiczne), a ono w trwałe jąkanie.
Przedstawienie logopedyczne - "O Królewiczu, który nauczył się wypowiadać magiczne zaklęcie..."
Anna Czerniakowska Paweł Grudziński „O królewiczu, który nauczył się wypowiadać magiczne zaklęcie" Przedstawienie logopedyczne Głównym bohaterem spektaklu „O Królewiczu, który nauczył się wypowiadać magiczne zaklęcie" jest Królewicz, który (...)
Dzieci dwujęzyczne.
Znajomość dwóch języków, to dla dziecka nieprzeciętny kapitał. Każda rodzina chcąc mieć dwujęzyczne dziecko musi zastanowić się, w jaki sposób to osiągnąć. Oto dwie najpopularniejsze metody.
Dwujęzyczność. Co to takiego?
Badania nad zagadnieniami związanymi z dwujęzycznością rozwijają się bardzo intensywnie. Problemy dwu- i wielojęzyczności interesują obecnie nie tylko nauczycieli języków obcych (...)
Ogólne zasady postępowania z dzieckiem o opóźnionym rozwoju mowy lub afatycznym (o zaburzonym rozwoju mowy i języka). Wskazówki dla rodziców.
Ogólne zasady postępowania z dzieckiem o opóźnionym rozwoju mowy lub afatycznym (o zaburzonym rozwoju mowy i języka). Wskazówki dla rodziców. Mowa należy mówić do dziecka (...)
Bilingwizm - obciążenie czy bogactwo
Bilingwizm - obciążenie czy bogactwo.pdf [235.4Kb]
Dlaczego pomoc logopedy jest ważna.
Obecnie coraz częściej sprawność językowa liczy się w szkole, na uczelniach i w pracy zawodowej. To w jaki sposób wypowiadamy się oraz czy mówimy wyraźnie i zrozumiale jest naszą „wizytówką” i promocją nas samych.
Komunikowanie się dzieci upośledzonych.
Piękna, zrozumiała wymowa, prawidłowa budowa i sprawność narządów artykulacyjnych, to dla większości rzecz oczywista. Bywa jednak tak, że komunikacja werbalna jest zaburzona lub nie ma jej wcale. Wiemy, że przyczyny takiego stanu rzeczy bywają różne.
Jedną z nich jest upośledzenie umysłowe.