data publikacji: 2021-10-12
autor artykułu: Marzena Dąbrowska
2021.12.3-5. Kraków - szkolenie: "Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej u osób ze złożonymi potrzebami komunikacji pod superwizją."
Szanowni Państwo,
informujemy, że szkolenie z dr Grycman na temat komunikacji alternatywnej:
Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół
oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej u osób
ze złożonymi potrzebami komunikacji pod superwizją.
odbędzie się w dniach 3-5 grudnia 2021 roku w Krakowie
(dokładna lokalizacja zostanie podana później).
Koszt całości 1.300,00 zł, możliwe jest obniżenie kosztów dla członków Małopolskiego Oddziału Polskiego Związku Logopedów. Pierwszeństwo mają osoby, które były zapisane na szkolenie, które nie odbyło się z powodu pandemii.
Zgłoszenia proszę kierować na adres: marzenadabrowska.logopeda@gmail.com
Program szkolenia - Blok I
1. Umiejętności, rola i obszary aktywności komunikacyjnego partnera.
2. Warsztat - Od czego zacząć? Zachowania komunikacyjne i ich funkcja.
3. Kod komunikacyjny. Wyłanianie dominującego sposobu przekazywania informacji użytkownika AAC.
4. Organizacja przestrzeni i pozycja podczas sytuacji komunikacyjnej.
5. Użytkownicy zależni od wspomagających działań partnera.
6. Pojęcie strategii AAC: cele, przebieg i zachowania docelowe.
7. Schemat postępowania partnera. Sposoby rozwijania, podtrzymywania i ulepszania komunikacyjnych więzi.
8. Tworzenie, opisywanie i modyfikowanie strategii AAC.
9. Planowanie strategii AAC opartych na modelu aktywnym.
10. Warsztat - Określanie celów oraz elementów modelu aktywnego użytkownika.
11. Warsztat - Obszary aktywności partnera i działania partnera.
12. Warsztat - Konstruowanie pierwszych strategii i ich modyfikacja.
13. Ocena efektywności porozumiewania się - skala umiejętności komunikacyjnych z zakresu komunikacji wspomagającej i alternatywnej AAC.
14. Jak korzystać z Protokołu do Karty Oceny? Zastosowanie klucza od karty oceny w zakresie: przekazu informacji, budowania wypowiedzi, funkcjonalnego współgrania z rozmówcą, ogólnego nastawienia i motywacji do komunikacji.
15. Praktyka stosowania AAC - doświadczenia szkół i placówek terapeutycznych.
Program szkolenia - Blok II i III
1. Indywidualne systemy komunikacyjne tworzone w warunkach szkolnych - perspektywa rozwojowa.
2. Budowanie systemu językowego poprzez tworzenie unikalnych kodów komunikacyjnych z użytkownikiem AAC.
3. Warsztat - Czytanie uczestniczące.
4. Wykorzystanie tablic połączonych. Poszerzanie obszarów uczestnictwa użytkownika AAC.
5. Warsztat - Organizacja przestrzeni i pozycja podczas sytuacji komunikacyjnej. Cele oddziaływania i elementy modelu aktywnego.
6. Osadzenie oddziaływań wspomagających w strategiach dotyczących planowania .
7. Zajęcia grupowe - Wdrażanie działań terapeutycznych o charakterze komunikacyjnym.
8. Rozwiązania dostępowe w zakresie dostosowania włączników w praktyce.
9. Warsztat - Organizacja przestrzeni z wykorzystaniem włączników. Identyfikowanie elementów modelu aktywnego.
10. Tworzenie bazy pomocy AAC - pliki do pobrania.
11. Planowanie komunikacyjnego systemu. Konstruowanie innowacyjnych strategii AAC.
12. Korzyści z superwizji oraz analizy materiału wideo. Poszukiwanie efektywnych rozwiązań.
Przewodnicząca Małopolskiego Oddziału PZL,
Marzena Dąbrowska