data publikacji: 2021-12-16
autor artykułu: Milena Stasiak
2021.12.08-09. Model edukacji dla wszystkich - aktualności
MODEL EDUKACJI DLA WSZYSTKICH - AKTUALNOŚCI
Ośrodek Rozwoju i Edukacji w Warszawie w ramach projektu "Uczeń ze specjalnymi potrzebami - opracowanie modelu szkolenia i doradztwa" wkrótce udostępni na stronie https://www.ore.edu.pl/ film zarejestrowany na konferencji: "Projektowane zmiany oparte na modelu edukacji dla wszystkich", która odbyła się w dniach 8-9 grudnia 2021 r. w formie online. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, zachęcamy osoby zainteresowane przyszłymi rozwiązaniami w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej do zapoznania się z materiałami z konferencji.
Istotne zmiany, to między innymi:
- stworzenie krajowego systemu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci oraz wsparcia uczniów i rodzin.
Przygotowano projekt ustawy o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin, więcej informacji, zawiera link:
W ustawie określono zadania powiatów, gmin oraz działających lokalnie instytucji i organizacji, które będą współpracować w ramach sieci w opracowywaniu, realizacji indywidualnych planów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodzin oraz indywidualnych planów wsparcia uczniów i ich rodzin.
Koordynacja współpracy w ramach sieci będzie należała do zadań publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, które według aktualnych informacji nie zostaną zlikwidowane czy przekształcone w inne struktury.
Ponadto:
- orzecznictwo będzie zadaniem poradni psychologiczno-pedagogicznych do sierpnia 2023 roku;
- upowszechniona zostanie ocena funkcjonalna w oparciu o klasyfikację ICF, która będzie stosowana we współpracy poradni i placówek oświatowych w celu oceny potrzeb dzieci/uczniów/rodzin i określania form pomocy na różnych poziomach;
- nowym zadaniem poradni będzie między innymi opieka nad matkami, u których stwierdzono ciąże zagrożone;
- w styczniu 2022 roku zostanie ogłoszony konkurs grantowy dla poradni w celu wdrożenia pilotażu, dotyczącego modelu edukacji dla wszystkich;
- obecnie realizowany jest pilotaż modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą - nowych podmiotów, które zostaną utworzone.
Na stronie ORE dostępne są także raporty, obejmujące dane służące do projektowania wprowadzanych zmian:
1.Raport merytoryczny
Edukacja włączająca - bilans otwarcia 2020, link:
raport merytoryczny nt. edukacji włączającej bilans otwarcia 2020.pdf [3.7Mb]
2. Raport statystyczny - edukacja włączająca w Polsce, link:
raport statystyczny nt. edukacji włączającej w Polsce.pdf [11Mb]
Nadmieniam, że Polski Związek Logopedów wystosował 6.03.2021 roku do Ministerstwa Edukacji i Nauki opinię PZL ws. projektu "Edukacja dla wszystkich - ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się", w której między innymi wyrażono negatywne stanowisko w sprawie tworzenia CDiR - Centrów Dziecka i Rodziny oraz przekształcania w te struktury poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Mamy nadzieję, że negatywne stanowiska różnych podmiotów, w tym PZL przyczyniły się do odstąpienia od likwidacji poradni.
Zachęcamy do przekazywania uwag w celu zaopiniowania aktualnego projektu ustawy o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin.
Z pozdrowieniami
Milena Stasiak
Przewodnicząca
Komisji ds. Oświaty ZG PZL
e-mail: pzl.wielkopolska@gmail.com