data publikacji: 2021-12-16
autor artykułu: Ewa Pisula
2021.12.10. Apel do wszystkich profesjonalistów zajmujących się dziećmi dwujęzycznymi.
Szanowni Państwo,
grupa naukowców wystosowała apel do wszystkich profesjonalistów zajmujących się dziećmi dwujęzycznymi. Apel wskazuje na podstawowe fakty dotyczące rozwoju dwujęzycznego, co do których naukowcy z całego świata są zgodni. Celem tej inicjatywy jest upowszechnianie wiedzy o dwujęzyczności opartej na przesłankach naukowych i zapobieganie rozprzestrzenianiu się nieprawdziwych informacji na ten temat.
Treść apelu, wraz z pełną listą sygnatariuszy oraz spisem wybranych publikacji naukowych dotyczących tez zawartych w apelu, można przeczytać (oraz pobrać do dalszego upowszechniania) tutaj:
PEŁNA TREŚĆ APELU
http://psych.strony.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2021/12/APEL_5stron.pdf
Jak wiemy, dwujęzyczność dotyczy wielu dzieci ze spektrum autyzmu. Wyniki badań przeczą poglądowi, że dwujęzyczność przyczynia się do zaburzeń komunikacji i dodatkowo utrudnia rozwój.
Zwracam się z uprzejmą prośbą o udostępnienie przez Państwa treści tego apelu na stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub w inny możliwy sposób. Mity, jakie narastają wokół zjawiska dwujęzyczności dzieci w spektrum autyzmu są tych dzieci i rodzin szkodliwe. Apel może pomóc w zmianie tej sytuacji - taka jest intencja jego autorów.
Uprzejmie proszę również o pomoc w rozpowszechnieniu treści apelu.
Łączę wyrazy szacunku, Ewa Pisula
2021.12.10. List w sprawie Apelu o dwujęzyczności_PZL.pdf [309.4Kb]
2021.12.10. apel ws. dwujęzycznści.pdf [134.1Kb]