data publikacji: 2011-11-18
autor artykułu: Magdalena Dzikowska
W Skwierzynie odbyło się szkolenie "WYKORZYSTANIE DOGOTERAPII W PRACY Z DZIECKIEM Z ZABURZENIAMI MOWY"
5 listopada 2011 roku odbyło się szkolenie na temat „zastosowania dogoterapii w pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy”. Szkolenie poprowadziła Pani Iwona Koliczko wraz ze swoim pupilem Bartonem.
Program szkolenia obejmował następujące zagadnienia:
1. Dogoterapia jako forma terapii wspomagającej (definicja dogoterapii, rodzaje działań dogoterapeutycznych, praca w zespole terapeutycznym, pies w terapii) – krótki zarys.
2. Praca z dzieckiem z zaburzeniami mowy przy wykorzystaniu „Dogoterapeutycznego programu polisensorycznej stymulacji porozumiewania się” – dr Marzeny Machoś- Nikodem.
3. Prezentacja dokumentacji fotograficznej i filmowej z dotychczasowej pracy dogoterapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami mowy, przy wykorzystaniu różnych alternatywnych form porozumiewania się.
Dogoterapia to metoda wspomagania rehabilitacji i terapii osób niepełnosprawnych motorycznie, intelektualnie, emocjonalnie i społecznie, w której wykorzystywane są specjalistycznie wyszkolone psy. Nad całością czuwa zespół terapeutyczny.
Przeznaczona jest dla dzieci z wszelkiego rodzaju dysfunkcjami, które są już objęte programem pracy terapeutycznej lub rehabilitacyjnej.
Istotnym elementem profesjonalnie prowadzonych działań jest fakt, iż zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych terapeutów (pedagogów i fizjoterapeutów), posiadających uprawnienia do pracy w zakresie dogoterapii oraz wieloletni staż. Każdorazowo w zajęciach uczestniczy również przewodnik psa posiadający bogatą wiedzę z zakresu kynologii oraz odpowiednio przygotowany pies. Tak zbudowany zespół jest niezbędny dla osiągnięcia planowanych założeń w pracy z podopiecznym oraz zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa w trakcie realizowanych zajęć.
Dogoterapia prowadzona jest w formie indywidualnej, w oparciu o program opracowany dla podopiecznego na podstawie programów pracy, które dziecko realizuje w przedszkolu lub innym ośrodku pod opieką którego znajduje się na co dzień.
Zainteresowanych zapraszam do lektury:
Ø Marzena Machoś – Nikodem „Dogoterapeutyczny program polisensorycznej stymulacji porozumiewania się. Poradnik dla logopedów, dogoterapeutów…”, Wyd. MPPP, Warszawa 2007.
Ø Beata Kulisiewicz „Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania” Wyd. IMPULS, Kraków 2009.
Ø „Pies terapeuta i przyjaciel rodziny. Rola psa w procesie rehabilitacji niepełnosprawnych dzieci ”, Warszawa 2009.
Ø Anna Trakczyk, Katarzyna Krajewska, Joanna Skorupka „Animaloterapia, program przedszkolnego klubu Animals, cztery łapy”, Wyd. IMPULS, Kraków 2008.
Ø Beata Kulisiewicz „Witaj piesku! Dogoterapia we wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, Wyd. IMPULS Kraków 2007.
Ø „Terapia psychopedagogiczna z udziałem psa” pod red. Moniki Włodarczyk-Dudki, Ostrów 2006.
Podane niżej tytuły są dostępne za darmo w fundacji „PRZYJACIEL” Pomocy Osobom Niepełnosprawnym:
v „Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapia z udziałem zwierząt wspomagająca rehabilitację osób niepełnosprawnych”.
v „Pies przyjaciel i terapeuta rodziny. Rola psa w procesie rehabilitacji niepełnosprawnych dzieci”, Warszawa 2009.
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA STRON FUNDACJI:
"MAŁY PIESEK ZUZI"; "PIES DLA STASIA".
Serdecznie pozdrawiam uczestników spotkania.
Magdalena Dzikowska
Przewodnicząca Oddziału Lubuskiego PZL
.