Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2012-08-25
autor artykułu: Paweł Maciąg
Spotkanie w MEN dot. ustawy - Karta Nauczyciela

autor: Paweł Maciąg

cytowane za: http://www.fzz.org.pl

W dniu 7 sierpnia 2012 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie poświęcone przepisom ustawy - Karta nauczyciela w zakresie urlopu dla poratowania zdrowia. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele reprezentowanych związków zawodowych zrzeszających nauczycieli, przedstawiciele korporacji samorządowych oraz przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych.

W spotkaniu, które prowadził Pan Maciej Jakubowski, Podsekretarz Stanu w MEN, udział wzięła również Pani Magdalena Młochowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.

Rozmowy dotyczyły konkretnych propozycji zmian w ustawie - Karta Nauczyciela, przede wszystkim urlopu dla poratowania zdrowia.

Minister wskazał, że zastanowienia wymaga, czy zasady udzielania urlopu dla poratowania zdrowia określone są obecnie w taki sposób, że korzystać z niego mogą wyłącznie nauczyciele mający problemy zdrowotne.

Zdaniem strony samorządowej zasadna byłaby zmiana sposobu przyznawania tego urlopu. Zaproponowano, aby o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia orzekała komisja lekarska, a wynagrodzenia w czasie urlopu były wypłacane przez ZUS. Należy również wydłużyć okres pracy, po przepracowaniu którego nauczyciel mógłby skorzystać z urlopu. Postulowano również o uregulowanie w Karcie Nauczyciela kwestii urlopu wypoczynkowego nauczyciela, który powrócił do pracy po urlopie dla poratowania zdrowia.

Przedstawiciele Forum Związków Zawodowych zauważyli, że zmiany te mogą utrudnić chorym nauczycielom korzystanie z urlopów dla poratowania zdrowia. Zdaniem związku niepokojący jest stan zdrowia nauczycieli i warunki, w jakich pracują, jak również to, że do tej pory nie ma wyników badania czasu pracy nauczycieli. Zwrócili się również z pytaniem, czy MEN ma dane dotyczące chorób zawodowych za lata 2006 - 2012 wskazując, że materiał taki przygotowywał CIOP. Wystąpili również o udostępnienie na piśmie informacji o urlopach dla poratowania zdrowia prezentowanych przez Pana Ministra na spotkaniu.

Przedstawiciele wszystkich związków zawodowych zwrócili się z prośbą o przedstawienie przez MEN konkretnej propozycji zmian w zakresie urlopu dla poratowania zdrowia, do której mogliby się odnieść.

Strony uzgodniły, że ze względu na specyfikę zawodu nauczyciela urlop dla poratowania zdrowia powinien pozostać. Przedstawiano różne propozycje dotyczące sposobu zmiany udzielania tego urlopu.

W opinii Forum ZZ w sprawie urlopów dla poratowanie zdrowia jest wstępne porozumienie dotyczące zwiększenia udziału lekarzy medycyny pracy w procesie udzielania takiego urlopu. Brak jest jakichkolwiek szczegółów  dot. trybu postępowania etc. Nie ma zgody na skrócenie urlopu (obecnie 3 lata w ciągu całej kariery zawodowej) czy też opóźnienie terminu udzielenia pierwszego urlopu (obecnie po 7 latach pracy). Nie ma też żadnych podstaw do włączenia ZUS do procesu udzielania nauczycielom urlopów. Nie ma też zgody Rządu na przerzucanie kosztów urlopów na ZUS. Wg MEN pieniądze są zagwarantowane w dochodach JST, czyli w udziałach w podatkach z CIT i PIT oraz w subwencjach (w tym i oświatowej).

Ponadto zdaniem FZZ brak jest merytorycznych podstaw do gruntowych i zasadniczych zmian w Karcie Nauczyciela i ustawie o systemie oświaty. Najważniejszym tematem ewentualnych rozmów pomiędzy związkami zawodowymi i Rządem winno być ustalenie jawnych i precyzyjnych zasad finansowania zadań edukacyjnych - obecny system stał się ewidentne niewydolny i samorządy, po 20 latach samodzielności, doszły "do ściany".

W opinii FZZ wszystkie rozmowy winny odbywać się w formule: rząd - związki zawodowe oraz rząd - korporacje samorządowe. Nie ma dzisiaj prawnych możliwości prowadzenia negocjacji w "trójkącie" ani też w relacji związki zawodowe - korporacje samorządowe. Dlatego też MEN nie prowadzi formalnych negocjacji, a spotkania mają charakter... nieformalnych dyskusji problemowych.

MEN poinformowało na sierpniowych spotkaniu, że powołany przez K. Hall zespół ds. statusu prawnego nauczycieli zakończył swoje prace z dniem... 31 grudnia 2011 r. (wygasło stosowne zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej).

MEN nie zajęło stanowiska w sprawie powołanych - po strajku w 2008 r. - dwóch grup roboczych (MEN - związki zawodowe): do zmian w strukturze wynagrodzeń nauczycieli oraz do spraw czasu pracy i poprawy warunków pracy nauczycieli.

 

 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.