data publikacji: 2013-02-20
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
EDL '2013
Hasłem Europejskiego Dnia Logopedów w 2013 roku jest:
Specific Language Impairment, language development, reading-writing, czyli:
SLI, rozwój językowy, czytanie-pisanie.
(http://www.cplol.eu/eng/EU%20day.htm)
SLI - Specyficzne zaburzenie językowe (Specific Language Impairment ) występuje u 7% dzieci i polega na trudnościach w używaniu języka.
„Dzieci z SLI później uczą się mówić, a gdy już zaczną mówić, ich możliwości językowe są ograniczone: mają ubogi słownik, problemy
z gramatyką, nie rozumieją bardziej złożonych zdań. Często pojawia się
u nich także dysleksja.
Dzieci te, mimo że mają dobry słuch, są sprawne intelektualnie, nie mają zaburzeń neurologicznych ani cech autyzmu, są narażone na dotkliwe niepowodzenia edukacyjne, które mają negatywny wpływ na ich dalsze życie.
Według szacunków w Polsce jest około 300 tysięcy dzieci z SLI.
Większość z nich nie jest diagnozowana i nie ma możliwości otrzymania należnej pomocy."
(cyt.: http://sli2012.ibe.edu.pl/index.php/pl/strona-glowna)
W dniach 5-8 lipca 2012 roku odbyła się w Warszawie konferencja pt.
„SLI - Specyficzne zaburzenie językowe - diagnoza, prognoza, interwencja".
Relacje z wykładów: http://eduentuzjasci.pl/pl/wydarzenia/626-konferencja-sli-specyficzne-zaburzenia-jezykowe.html
Konferencja umożliwiła zaprezentowanie najnowszego stanu wiedzy i badań na temat SLI, wymianę informacji i doświadczeń specjalistów i zacieśnienie współpracy międzynarodowej.
Głównym organizatorem konferencji był Instytut Badań Edukacyjnych
(IBE) w Warszawie, który jest placówką badawczą pracującą pod nadzorem Ministra Edukacji Narodowej i prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe dotyczące funkcjonowania i efektywności systemu edukacji w Polsce.
http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3079:midzynarodowi-eksp..