data publikacji: 2017-01-19
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
2017.01.18. WARSZAWA - ogólnopolska debata nt.: "Nowy model systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych"
18 stycznia 2017 r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyła się debata na temat:
NOWY MODEL SYSTEMU PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEGO I STANDARDY FUNKCJONOWANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH
Zaproszeni zostali pracownicy systemu oświaty, tj. pracownicy poradni, placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, szkół, placówek, kuratoriów oświaty, uczelni, jednostek samorządu terytorialnego
i inni przedstawiciele instytucji zainteresowanych tą problematyką.
Polski Związek Logopedów reprezentowały przewodnicząca PZL Ewa Małachowska, Barbara Gorgoń oraz Joanna Grabowska-Okraska.
Debata została zorganizowana w ramach projektu pozakonkursowego „Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej", w którym czynny udział bierze przewodnicząca Komisji PZL ds. Oświaty Milena Stasiak.
Spotkanie otworzyła minister MEN, Anna Zalewska, która omówiła planowane działania ministerstwa dotyczące zmian w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym.
Następnie p. Elżbieta Neroj - Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego zaprezentowała model wdrażania diagnozy funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności
i Zdrowia. Istotnym zagadnieniem jest to, jaka powinna być diagnoza,
aby zapewnianie wsparcia było skuteczne.
Proponowane kierunki działań dotyczące poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego obejmują:
- zmiany dotychczasowych metod pracy - uwzględnienie w diagnozie modelu biopsychospołecznego,
- zmniejszenie ilości zadań poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- poszerzenie możliwości współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w różnych sektorach w zakresie diagnozy potrzeb oraz udzielania wsparcia,
- zapewnienie systemu profesjonalnego doskonalenia zawodowego,
- doposażenie w materiały metodyczne i narzędzia diagnostyczne - zasób bezpłatnie udostępniany i uaktualniany.
Prof. dr. hab. Marka Konopczyński poruszył problematykę standaryzacji działań i dyskusji nad przygotowaniem i doskonaleniem kadr pedagogicznych.
P. Izabela Rodak, ekspert ORE, zaprezentowała propozycje standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych w podziale na obszary: merytoryczno-organizacyjny oraz prawno-finansowy. Prezentowane standardy uwzględniały wnioski wynikające z prowadzonych konsultacji społecznych.
Kolejnym etapem debaty były dyskusje merytoryczne prowadzone w dwóch obszarach:
1. merytoryczno-organizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących:
- struktury systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
- roli i zadań poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- współpracy ze szkołami w zakresie prowadzenia diagnozy i wsparcia dla dzieci i młodzieży,
- akredytacji poradni psychologiczno-pedagogicznych,
2. finansowo-prawnym, gdzie analizowano w szczególności:
- sposoby finansowania działań związanych z wdrażaniem standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- sposoby i możliwości finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży w systemie edukacji.
W najbliższym czasie na stronie ORE zostaną zamieszczone materiały merytoryczne prezentowane w czasie debaty.