data publikacji: 2018-01-20
autor artykułu: Lucyna Latajka
2018.04.14. WARSZAWA - VIII Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna
patronat merytoryczny | organizator |
VIII Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna
Multidyscyplinarne podejście do diagnozy i terapii autyzmu
Wyzwania diagnostyczne, wczesna interwencja, skuteczna komunikacja
14 kwietnia 2018 r.
Hotel Novotel ul. 1 Sierpnia 1,Warszawa,
godz. 10.00-17.30
Program konferencji:
PANEL 1:
Wyzwania zespołu diagnostycznego- zintegrowane podejście, różne perspektywy
1. Identyfikacja i diagnoza różnicowa objawów ze spektrum autyzmu u dzieci
- Identyfikacja objawów u dzieci ze spektrum autyzmu w odniesieniu do zaburzeń interakcji społecznych, zaburzeń komunikacji, stereotypowych aktywności
- na co zwracać uwagę w diagnozie? - Trudne zachowania - kto i w jaki sposób może pomóc dzieciom ujawniającym zaburzenia ze spektrum autyzmu
- Autyzm a zaburzenia współistniejące - jako współczesne wyzwanie diagnostyczne
i terapeutyczne
2. Logopeda w zespole diagnostycznym- znaczenie irola terapii logopedycznej
dziecka z ASD
- Obserwacja i wywiad- jak skutecznie prowadzićaby stały się narzędziem diagnostycznym i terapeutycznym
- Diagnoza zespołowa- na co powinien zwracać uwagę logopeda
- Plan postępowania terapeutycznego z wykorzystaniem skutecznych metod pracy obejmujący oddziaływania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne
- Model diagnostyczny-studia przypadku
Panel 2:
Warsztat pracy terapeuty w zakresie wczesnej interwencji
i wspomagania rozwoju
1. Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja w autyzmie
w świetle najnowszych badań i obserwacji klinicznych
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu - najnowsze wyniki światowych badań
- Strategie wczesnej interwencji skuteczne w ASD - studia przypadku
2. ESDM: wielospecjalistyczna metoda wczesnej interwencji dla dzieci z ASD
od 12.miesiąca życia
- ESDM: metoda wczesnej interwencji dla małych dzieci z ASD o udowodnionej skuteczności
- Całościowe, interdyscyplinarne podejście w metodzie ESDM
- Podstawy metody: karta obserwacyjna, programy i techniki nauczania, dzienne arkusze danych, ocena zgodności terapii z wytycznymi modelu
PANEL 3:
Terapia zaburzeń komunikacji u dziecka z ASD - skuteczne narzędzia pracy oraz metody angażowania rodziny w proces terapii.
1. Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych u dzieci
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Mowa a komunikacja - definicja i kryteria funkcjonalnej komunikacji
- Wpływ rozwoju komunikacji na redukcję zachowań kontekstowo nieodpowiednich
i zwiększenie przystosowania społecznego - Narzędzia do diagnozy i pracy nad kompetencjami komunikacyjnymi i językowymi dzieci z autyzmem - przykłady z praktyki
- Zwiększanie motywacji dzieci ze spektrum autyzmu do porozumiewania się - przykłady systemów wzmocnień
2. Rola współpracy z rodziną podczas terapii dziecka z ASD
- okiem rodzica- terapeuty
- Czy skuteczna współpraca między terapeutą a rodzicami jest możliwa? Jak pogodzić oczekiwania obu stron? Modele współpracy.
- Jak skutecznie budować relacje między terapeutami a rodzicami- doświadczenia własne
- Plan dziecka w domu: jak pracować z rodzicami, jak ich motywować do pracy
z dzieckiem
Wykładowcy:
Gość specjalny - dr Giacomo Vivanti;
dr Joanna Kwasiborska- Dudek,
Ewa Małachowska,
Agata Matuszewska,
Ewa Urbanowicz
Pobierz: 2018.04.14. program konferencji.pdf [234Kb]
Więcej informacji: www.konferencja-logopedyczna.pl