data publikacji: 2024-02-14
autor artykułu: administrator
2024.02.14. stanowisko PZL ws. projektu rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 24 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Polski Związek Logopedów przekazał swoją opinię w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 24 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych o treści:
2024.02.14. opinia PZL ws. projektu rozp. MEN z dnia 24. 01. 2024 roku w spr. oceniania
Szanowna Pani
Barbara Nowacka
Minister Edukacji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
ul. Wspólna 1/3, 00-529 Warszawa
OPINIA POLSKIEGO ZWIĄZKU LOGOPEDÓW
Polski Związek Logopedów pozytywnie opiniuje treść projektu rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 24 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, jednocześnie przekazując poniższe uwagi:
Przychylając się do propozycji zmian w zakresie uregulowania zasad zadawania prac domowych uczniom i ich oceniania, Polski Związek Logopedów wnosi następujące uwagi:
W uzasadnieniu do ww. rozporządzenia, czytamy: „Należy przy tym podkreślić, że proponowana zmiana nie oznacza zniesienia obowiązku uczenia się w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur, przyswojenia określonych treści, słówek itp. Zmiana ta ma na celu jedynie ograniczenie zadawania pisemnych i praktycznych prac domowych."
Zakładamy, że do wymienionych przykładowych zadań, których nie dotyczy zniesienie obowiązku uczenia się w domu, zaliczane są ćwiczenia zalecane przez logopedów. Logopeda/terapeuta zleca do wykonywania w domu, najczęściej w obecności i przy współudziale rodzica zadania, które mogą być też ćwiczeniami praktycznymi.
Zadnia i ćwiczenia logopedyczne mają na celu utrwalenie efektów terapii i wynikają ze standardów prowadzenia terapii logopedycznej. Nie są one typową pracą domową i nie podlegają ocenie, natomiast ich wykonywanie jest niezbędne, aby osiągnąć założone kryteria sukcesu procesu terapeutycznego.
Dzieci i uczniowie objęci terapią w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym terapią logopedyczną, powinni wykonywać w domu zadania i ćwiczenia, wskazane przez logopedę. Systematyczne wykonywanie zaleconych zadań jest konieczne dla wykształcenia normatywnych kompetencji językowych, uzyskania prawidłowego stanu mowy, w obszarze zarówno rozumienia, jak i nadawania, w tym artykulacji oraz niezbędne do opanowania umiejętności czytania oraz pisania, fundamentów sukcesu edukacyjnego.
Podsumowując, zwracamy uwagę na wymienione szczególne sytuacje, które należałoby uwzględnić w rozporządzeniu, aby wykluczyć niejasności interpretacyjne ze strony rodziców.
Z poważaniem
Przewodnicząca Polskiego Związku Logopedów
/-/ Milena Stasiak
Do wiadomości:
1. Adresat
2. Związek Zawodowy Rada Poradnictwa
3. Związek Nauczycielstwa Polskiego
4. a/a